Logo
Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Dit is een mooie erkenning voor al onze teams'

©Marco Mertens

Na hun deelname aan het coachingprogramma van Deloitte Private, Econopolis en de KULeuven, werd restaurantketen EXKi door een onafhankelijke jury erkend als Best Managed Company. Bij dit veeleisende proces waren alle teams van CEO Frédéric Rouvez betrokken: ‘Professionele begeleiding van een bedrijf dat bekendstaat voor zijn multidisciplinair advies? Dat leek ons een uitstekend idee.’

‘Een label zoals Best Managed Companies stelt banken, investeerders en personeel gerust: het management van dit bedrijf is goed bezig. En dat is niet onbelangrijk in tijden van fake news. Het bewijst dat het management voldoet aan een aantal criteria van goed management’, zegt Frédéric Rouvez, medeoprichter en CEO van EXKi, de restaurantketen van snelle kwaliteitsvoeding.

Veeleisend en geloofwaardig

Toch had de keten Best Managed Companies vooraf onderschat, geeft Frédéric Rouvez toe: ‘Het proces was veel grondiger en intensiever dan we hadden verwacht. Maar dat maakt het label natuurlijk des te geloofwaardiger.’

Het Best Managed Companies-programma gaf ons een deskundige, externe blik op ons bedrijf.
Frederic Rouvez
CEO EXKi

Alle teams van EXKi werden betrokken bij dit project, elk in hun eigen gebied. Naast de CEO werden vooral de financiële en HR-afdelingen aangepakt. ‘Over de financiële afdeling was al veel informatie beschikbaar, maar dat was niet het geval voor onze HR-afdeling. Daar hebben we veel tijd in geïnvesteerd. Er is veel nagedacht en gepraat om sommige HR-praktijken te formaliseren en preciezer te definiëren.’

Tienjarenplan

‘De gesprekken met onze coach en de finale debriefing waren heel kostbaar. De coach en vooral de jury gaven een deskundige, externe blik op ons bedrijf’, zegt Frédéric Rouvez. ‘Eén vraag stond daarbij centraal: hoe kunnen we de stroom van innovaties blijven managen in een bedrijf als het onze? Het antwoord: door innovatie te structureren. We moeten ons concentreren op een paar grote innovatieprojecten en andere op de lange termijn bekijken.’

Dat langetermijnplannen is niet vanzelfsprekend in een bedrijf als EXKi, dat tot nu toe haast als een familie gerund wordt. ‘Dat wordt een belangrijk agendapunt op onze volgende directievergadering. Binnenkort vieren we ons twintigjarig bestaan. We moeten daarom nadenken over de richting die we de komende vijf tot tien jaar uit willen gaan. Welke profielen moeten we aanwerven? Blijven we multilokaal groeien of moeten we multinationaal evolueren?’

De CEO wil het Best Managed Companies-label eerst intern volop benutten. ‘Het is geweldig voor al onze teams. Voor bedrijven die niet gestructureerd zijn zoals dat van een beursgenoteerd bedrijf verwacht wordt, is het programma een aanrader. Want er zijn altijd punten die beter kunnen, ook bij het management.’