Logo
Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Een uitgelezen kans om onze zwakke en sterke punten te bekijken'

©rv

Om het Best Managed Companies-label te behalen, besloot het management van Thomas & Piron de handen uit de mouwen te steken. ‘Ons bedrijf bestaat al 40 jaar. Dit was de uitgelezen kans om op een constructieve en open manier te kijken naar onze sterke en zwakke punten’, zegt afgevaardigd bestuurder Edouard Herinckx.

‘Na 40 jaar was het goed om eens onder woorden te brengen wat we - bijna vanzelf – doen. En om te kijken wat er verbeterd kan worden. Het Best Managed Companies-programma gaf ons die kans’, zegt Edouard Herinckx, afgevaardigd bestuurder van vastgoedgroep Thomas & Piron.

Het Best Managed Companies-coachingtraject noodzaakte het managementteam om hun sterke en zwakke punten ter discussie te stellen. ‘We geven al onze managers bijvoorbeeld zes dagen managementopleiding’, zegt Christian Bastin, secretaris-generaal bij Thomas & Piron. ‘Iedereen krijgt dezelfde opleiding, ongeacht zijn of haar positie. De coach vond dat een belangrijk onderwerp, waarover we meer moeten communiceren.’

Na 40 jaar was het goed om eens onder woorden te brengen wat we bijna vanzelf doen.
Edouard Herinckx
afgevaardigd bestuurder Thomas & Piron

Een volledige, constructieve en open debriefing

Na een eerste informatiebijeenkomst over het programma bood de coach uitgebreide ondersteuning aan het management van Thomas & Piron. ‘Hij bestudeerde het eerste ontwerp van onze kandidatuur en kwam vervolgens met zijn - uiteraard positieve - kritiek bij ons terug. Op basis van zijn feedback stelden we een definitief document op, dat hij nakeek en doorstuurde naar een onafhankelijke jury. Tot slot ontvingen we een gedetailleerde, constructieve en transparante debriefing van het oordeel van de jury.’

De jury kon sommige aspecten van het bedrijf zeer waarderen, vooral het risicomanagement. ‘Voor elk project stellen we vijf of zes risico’s vast’, legt de algemeen directeur uit. ‘Als een risico te hoog is, gaan we op zoek naar alternatieven. De coach vond dat we dit beter moeten communiceren naar onze medewerkers toe en dat we het proces verder moeten formaliseren.’

Een ander verbeterpunt is de interne flexibiliteit van medewerkers. ‘Dat gaat dan over talentmanagement’, aldus de CEO. ‘Het is goed dat onze medewerkers in verschillende eenheden in ons bedrijf terechtkunnen, waar ze werken aan gebouwen en dan aan woningen, en dat ze van het ene land naar het andere kunnen gaan,… Dat vereist wel veel planning. Maar het is de moeite waard, want menselijke talenten maken 95 procent van ons succes uit.’

Logo
Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.