Logo
Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Het Best Managed Companies-netwerk is minstens even belangrijk als de erkenning'

©Marco Mertens

Golazo is een van de belangrijkste sportpromotors en -organisatoren van Europa, met in eigen land onder andere de Antwerp 10 Miles en de Memorial Van Damme op haar palmares. Het bedrijf is ook aan een internationaal avontuur bezig. ‘Onze grootste uitdaging is om onze waarden en missie in alle landen glashelder over te brengen’, zegt CEO Bob Verbeeck.

Golazo’s missie was vanaf het begin duidelijk. ‘We ijveren voor een gezondere wereld. Dagelijks bewegen is daarin de spil’, aldus Bob Verbeeck. ‘Wie dagelijks 30 minuten beweegt, heeft minder stress, eet gezonder en heeft een beter slaappatroon. Dat promoten we in alles wat we doen. Of het nu gaat om het organiseren van grote sportevents of het begeleiden van bedrijven die hun werknemers fit willen houden.’

Eerst de missie, dan de centen

‘Onze organisatie is zeer vlak’, zegt Bob Verbeeck. ‘Zelfsturende teams beheren hun projecten zelf. Zo stimuleren we ondernemerschap op de werkvloer. De teams bedenken zelf innovatieve concepten, die we testen en eventueel uitrollen.’

Bij Golazo begint alles met de vraag: hoe krijgen we mensen in beweging? ‘Dat kan via een event, individueel, in groep, via digitale tools… Het hangt af van wat de sporter of de klant nodig heeft. Pas daarna kijken we naar het verdienmodel’, legt Bob Verbeeck uit.

Dit label is een mooie erkenning en we mogen daarom niet op onze lauweren rusten. In de sport gaat het immers niet om de medaille van gisteren, maar om de wedstrijd van morgen.
Bob Verbeeck
CEO Golazo

Die aanpak werkt. ‘Als we The Daily Mile, een bewegingsprogramma voor scholen, waren gestart vanuit een commerciële insteek, was dat project er nooit gekomen. We hebben gewacht tot het voldoende uitgerold was. Daarna hebben we het verder ontwikkeld als een CSR-project’, aldus de CEO.

Verhelderende coaching

‘Ik ben aangenaam verrast door het concept van Best Managed Companies’, zegt Bob Verbeeck. ‘Vooral omdat er kritisch naar onze processen werd gekeken en we toegang kregen tot een netwerk van performante bedrijven. Dat netwerk is als een deur naar de kennis van andere goed gemanagede bedrijven. Hun ervaringen stimuleren en inspireren je om het nog beter te doen.’

‘We staan altijd open voor opbouwende kritiek en leggen graag onze verbeterpunten bloot’, zegt de CEO. ‘Onze grootste uitdaging is het juiste aanbod blijven creëren en mensen blijven stimuleren om te bewegen in een wereld die enorm snel verandert en digitaliseert. Onze coach heeft geholpen om kritisch naar onze organisatie te kijken om deze uitdaging het hoofd te kunnen bieden.’

Ruimte voor improvisatie

Maar het ging natuurlijk ook over de processen. ‘De integratie van het procesmatige is nog niet helemaal doorgevoerd bij ons. We zijn er nog niet helemaal in thuis. Maar zoals voormalig autocoureur Mario Andretti ooit zei: “If everything's under control, you're not driving fast enough”. Er moet nog steeds ruimte voor spontaniteit zijn.

Wat het label voor Golazo betekent? ‘Het is een erg fijne erkenning’, besluit Bob Verbeeck. ‘Toch mogen we niet op onze lauweren rusten: in de sport gaat het niet om de medaille van gisteren, maar om de wedstrijd van morgen.’

Logo
Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.