Logo
Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Voornemens mogen niet alleen op papier bestaan'

©Marco Mertens

Soudal, wereldspeler in siliconen, PU-schuimen en lijmen, is dit jaar een van de laureaten van Belgium Best Managed Companies. ‘We leggen de lat altijd hoger, maar daarvoor hebben we een stevige organisatie nodig’, zegt CEO Dirk Coorevits.

Soudal, met hoofdzetel in Turnhout, genereert 7 procent van zijn omzet in België. De rest komt uit andere Europese regio’s, Latijns-Amerika, de VS en Azië. Het bedrijf ambieert een jaarlijkse groei van 10 procent. Daarvoor boort het nieuwe markten aan en volgt het een actieve overnamestrategie.

Buitenlandse overnames

‘In vergelijking met de internationale topspelers zijn we een stuk kleiner. Maar dat mag ons niet afschrikken’, zegt Dirk Coorevits. ‘We kunnen nog stevig groeien in Latijns-Amerika, de Verenigde Staten en Azië. We gaan ervan uit dat wat we in Europa goed doen, we kunnen uitrollen naar de rest van de wereld. De grootste uitdaging? Iedereen mee krijgen met die strategie. Elke medewerker moet achter dezelfde cultuur en ambitie staan. Vooral bij buitenlandse acquisities blijkt die vertaalslag een challenge.’

Elke medewerker moet achter dezelfde cultuur en ambitie staan. Vooral in buitenlandse vestigingen is deze vertaalslag essentieel.
Dirk Coorevits
CEO Soudal

‘Het traject met Deloitte Private was om die redenen heel leerrijk. De vragenlijst waarmee het traject startte, bevestigde meteen dat niets mag blijven hangen bij papieren voornemens. Alle medewerkers moeten kunnen beleven waar je organisatie voor staat’, zegt Dirk Coorevits.

Hardwerkende en loyale collega’s

De CEO onthoudt van het hele traject vooral dat de spreekwoordelijke lijm die zijn organisatie stevig maakt, nog beter mag “pakken”. ‘Dat doen we door op alle niveaus de dialoog te versterken, managers op te leiden tot echte leiders en zo transparant mogelijk te zijn. Intern, maar ook met onze klanten en partners.’

Het management van Soudal weet goed hoe belangrijk de eigen medewerkers zijn voor het bedrijf. Dirk Coorevits: ‘Onze collega’s sluiten naadloos aan bij de Soudal-cultuur. Het gaat om hardwerkende en loyale collega’s, die open communiceren en houden van een no-nonsenseaanpak. Zo creëren we verbondenheid. Dat uit zich dan weer in erg hoge retentiecijfers.’

Ook de dalende schuldratio en de gunstige financiële resultaten – ondanks moeilijke jaren op de grondstoffenmarkt – tonen dat Soudal zijn schip deskundig op koers houdt.

Geen eenmalige overwinning, wel een erkenning

‘Het Best Manages Companies-label behalen is voor ons geen eenmalige overwinning, maar vooral een erkenning van wat we doen’, zegt de CEO. ‘Voor de medewerkers is het natuurlijk leuk om te weten dat hun organisatie goed geleid wordt. En misschien helpt het ons om nieuw talent te vinden. Want daar zijn we meer dan ooit naar op zoek.’

Logo
Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.