Met een gedetailleerd businessplan kan een starter zijn zakenideeën structureren. Daarmee vindt hij gemakkelijker financiering en schiet hij doelgericht uit de startblokken. Bart Walterus, Partner bij KPMG vertelt wat er zeker niet mag ontbreken in een goed uitgewerkt ondernemingsplan.
1. Schrijf een gebalde samenvatting
‘Bekijk dit als een soort elevatorpitch. Vertel in maximum 20 regels welke producten of diensten uw onderneming aan welke klanten zal aanbieden. Waarom er een markt voor is, en hoe en waarmee u het verschil maakt met de concurrentie. Vermeld ook enkele kerncijfers. Dit is een soort voorgerecht waarmee u lezers naar meer doet verlangen.’
2. Test uw product of dienst
‘Maak van uw missie en visie geen abstracte lijst, maar preciseer duidelijk waar u een gat in de markt ziet. En bewijs ook dat het er is. Test voorafgaand uw product of dienst uit en noteer de resultaten. Dat kan via een pop-upwinkel, met een prototype, een try-outsessie of een marktbevraging. Hiermee illustreert u de interesse in uw product of dienst concreter.’
3. Wees je bewust van de concurrentie
‘Omdat hun idee uniek is, menen sommige ondernemers onterecht dat ze geen concurrenten hebben. Die zijn er wel. Vergelijk vooraf welke producten of diensten in de buurt komen van wat u wilt doen. Verduidelijk vervolgens met welke USP u het verschil wilt maken, bijvoorbeeld met originaliteit, een unieke vormgeving of betere gebruiksvriendelijkheid.’
‘Omdat hun idee uniek is, menen sommige ondernemers dat ze geen concurrenten hebben. Onterecht!’
4. Alles staat of valt bij jou en je team
‘Dit is een van de belangrijkste onderdelen van het ondernemingsplan. Zet hier uw sterke punten goed in de verf. Weet ook waar er nog werk aan de winkel is, wat kan beter? En hoe zal u bijvoorbeeld het gebrek aan ervaring of kennis over een bepaald domein counteren. Misschien via externe experts of partners? Alles alleen doen, is onbegonnen werk.’
5. Verhelder het marketingplan
‘U kan niets vermarkten zonder marketing. In dit plan moet staan hoe u uw product of dienst bekend zult maken, via welke media-, internet- of andere kanalen, en aan wie. De doelgroep moet u heel duidelijk omschrijven, anders richt u de marketing verkeerd of mikt u op een veel te brede groep potentiële klanten. U riskeert uw tijd en uw geld te verspillen.’
6. Let op de financiën
‘Eigenlijk kan u een financieel plan vergelijken met een gezinsbudget. Welk geld komt wanneer binnen, wat gaat er aan operationele stromen en dagelijks beheer buiten? En wat blijft over om een lening terug te betalen of dividenden uit te keren. Breng mogelijke risico’s in kaart en voorzie ook in voldoende budget als buffer bij tegenslagen.’
7. Vergeet het implementatieplan niet
‘Geen enkel ondernemingsplan is compleet zonder implementatieplan. Daarin staat wanneer u live gaat met uw product of dienst. Wanneer voorziet u de lancering en wanneer start u met de verkoop? En welke stappen plant u voor en na die datum? Die timing moet haalbaar zijn. En u voorziet best ook in een aantal mijlpalen die je moet halen.’
Op zoek naar inspiratie, tips en coaching op maat van uw start-up? Schrijf u dan hier in voor de Ondernemingsplanwedstrijd 2019.