Crowdfunding hoort thuis in het ondernemingsplan van iedere starter. Het is niet alleen een toegankelijke financieringsvorm, maar ook een handige manier om de markt af te tasten en zakelijke ideeën in de kijker te zetten.
Voor de meeste start-ups vormt de financiering een van de grootste uitdagingen. Niet zelden hebben ze veelbelovende maar risicovolle ideeën, en traditionele banken zijn doorgaans niet happig om daarvoor kredieten af te sluiten. Crowdfunding vormt dan een welgekomen alternatief. Het is een financieringsmodel waarbij u via een onlineplatform geld ophaalt bij het grote publiek. Vooral de ‘reward-based’ vorm, die niet-financiële beloningen geeft in ruil voor geld, is de meest interessante en toegankelijke voor jonge ondernemers.
Hello bank!, het mobiele merk van BNP Paribas Fortis, ontwikkelde met Hello crowd! een eigen crowdfundingplatform voor starters. ‘Studies van de Vlaamse overheid en universiteiten tonen dat ondernemen populair is bij jongeren’, zegt Kris Leys van Hello crowd!. ‘De helft wil zelfs starten als zelfstandige ondernemer. Maar hun innovatieve concepten en de onontgonnen markten die ze beogen kunnen niet altijd rekenen op financiële steun van klassieke kredietgevers. Als jongerenbank wil Hello bank! hen wél ondersteunen en begeleiden.’
No cure, no pay
Volgens Leys draait crowdfunding het klassieke financieringsproces om. ‘Starters stellen via het platform meteen hun ideeën voor en polsen naar appetijt in de markt’, stelt hij. ‘Amerikaanse studies bewijzen dat zulke marktinformatie de meest waardevolle is, want je ziet meteen of het de moeite loont om door te gaan. Bovendien liggen de kosten veel lager dan bij een traditionele lening. Hello crowd! hanteert het ‘no cure, no pay’-principe: je betaalt alleen een commissie bij succes. In het andere geval kost het je alleen de inspanning.’
‘Een crowdfundingcampagne is zowel een communicatietool als een communicatieschool’
Crowdfunding verdient een plaats in elk ondernemingsplan. ‘Zeker als het om een ‘reward-based’ vorm gaat, waarbij geldschieters geen intresten of aandelen verwachten’, weet Kris Leys. ‘Een markstudie is van onschatbare waarde in het beginstadium van elke start-up. De ingewonnen gegevens kun je gebruiken om je businessplan nog te verfijnen. Ook voor de aanvraag van subsidies en het aantrekken van extra investeerders vormen ze een belangrijke troef. Want hiermee toon je aan dat je project levensvatbaar is.’
Marketinginstrument
Daarenboven is crowdfunding een krachtig marketinginstrument om zakelijke ideeën in de kijker te zetten en zelfs leads binnen te halen. Kris Leys: ‘Een crowdfundingcampagne creëert behoorlijk wat visibiliteit. Startende ondernemers merken er al snel het belang van communicatie, en leren hoe ze hun boodschap op een doeltreffende manier kunnen overbrengen. Je kunt zo’n campagne beschouwen als een communicatietool, maar ook als een communicatieschool.’
‘Via crowdfunding kunnen starters waardevolle marktgegevens inwinnen’
Een goede voorbereiding is volgens Leys een voorwaarde voor succes. ‘Starters maken vooraf niet altijd hun huiswerk’, zegt hij. ‘Hello crowd! stelt een gratis coach ter beschikking, die hen uitlegt hoe een campagne in elkaar zit. Daardoor ligt onze succesratio rond de 70 procent. Ook een goede storytelling is een must om mensen aan te trekken. Een eenvoudig maar authentiek filmpje dat gemaakt werd met een gsm volstaat vaak al om betrokkenheid te creëren. Nog een laatste tip: wees niet te gulzig, en start met een realistisch bedrag.’
Nog tips nodig om uw ondernemingsplan scherp te stellen? Of wilt u deelnemen aan de ondernemersplanwedstrijd? Klik verder naar bizidee.be