Logo
Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Praat met professionals over je zakenidee'

Het vastgoedplatform IMMO IQ en de traiteur Louisianna blikken terug op hun succesvolle deelname aan de Ondernemingsplanwedstrijd van 2018. ‘Met verschillende partijen praten over je zakenidee biedt inspiratie en maakt je business rijker’, vertellen de winnaars.

Op de Ondernemingsplanwedstrijd van vorig jaar heeft de oplossing van IMMO IQ de hoofdprijs weggekaapt in de categorie LARGE, voor grensverleggende start-ups. ‘Wij geven verkopers alle nodige ondersteuning om hun huis zonder makelaar te verkopen’, zegt CEO Maxime Verhoeven. ‘Dat levert een kostenbesparing op van gemiddeld 9.000 euro. Wij regelen de administratie, zorgen voor professionele foto’s, advertenties, keuringen, juridische ondersteuning, enzovoort.’

Louise Dobbels en Anna Dobbels, oprichtsters van Louisianna

Louisianna uit Gent eindigde op de eerste plaats in de categorie SMALL voor lokale ondernemingen. Het jonge bedrijf uit Gent focust op verse en huisgemaakte afhaalgerechten om te delen, bereid met lokale producten. ‘Na een geslaagd proefproject waarbij we voor familie en vrienden kookten, maakten we er een business van’, vertelt Anna Dobbels. Zij runt de start-up met haar zus Louise, een professionele kok.

Boeiende leerschool

Beide starters houden waardevolle herinneringen over aan hun deelname aan de Ondernemingsplanwedstrijd. ‘Wij schreven ons vooral in om feedback op ons zakenmodel te verzamelen van professionals’, zegt Maxime Verhoeven. ‘Als starter heb je uiteraard zelf heel wat ideeën en meningen, maar je zit al snel vast in een soort tunnelvisie. Een ondernemingsplan laat je toe die assumpties ook echt te testen. We ontdekten een aantal pijnpunten, die we inmiddels wegwerkten. Dat was erg waardevol.’

‘Als starter heb je heel wat ideeën en meningen, maar je zit al snel vast in een tunnelvisie. Een ondernemingsplan laat je toe die assumpties ook echt te testen’
Maxime Verhoeven
CEO van IMMO IQ

‘De wedstrijd is ook een extra motivatie om je businessplan helemaal op orde te zetten’, vindt Anna Dobbels. ‘Je stelt je onderneming voortdurend in vraag, bekijkt mogelijke alternatieven en krijgt een duidelijker inzicht in je sterktes en zwaktes. Persoonlijk heb ik meest bijgeleerd om het totale pakket van je business te bekijken, om beter volgende stappen te kunnen zetten.

Ambities en toekomstdromen

‘Onze 20.000 euro aan prijzengeld hebben we afgelopen zomer geïnvesteerd in een grote mediacampagne op Radio 2’, vertelt Maxime Verhoeven. ‘Die zender mikt volledig op onze doelgroep. Dankzij onze deelname aan de wedstrijd zagen we in welke klanten, uit welke regio’s het meest in onze diensten geïnteresseerd zijn.’

‘Deelnemen motiveert je om je businessplan 100 procent op orde te zetten’
Anna Dobbels
Medeoprichtster van Louisianna

Inmiddels verkocht IMMO IQ in Vlaanderen en Brussel al 100 woningen via zijn serviceplatform. ‘Onze website bestaat alleen in het Nederlands. Eind dit jaar vertalen we die ook naar het Frans. Zo kunnen we heel België bereiken met ons bedrijf. Daarna kijken we naar het buitenland’, besluit Maxime Verhoeven.

Louisianna bedient tussen de 90 en 100 klanten per dag. ‘Tegen eind dit jaar willen we groeien naar 150 klanten’, zegt Anna Dobbels. ‘We openen in oktober een nieuwe winkel op de Gentse binnenring, waardoor we dan drie afhaalpunten tellen.’ Daarna willen de zussen hun concept ook in andere grootsteden introduceren. Hun keuken willen ze op één locatie centraliseren. ‘Daarmee houden we de productiekosten laag en de kwaliteitscontrole hoog.’

Ondernemingsplanwedstrijd 2019

Op zoek naar inspiratie, tips en coaching op maat van uw start-up? Schrijf u dan hier in voor de Ondernemingsplanwedstrijd 2019.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.