Auto’s en duurzaamheid lijken niet te rijmen. Toch zoekt BMW al bijna twintig jaar actief mee naar mobiliteitsoplossingen die bijdragen aan het klimaatvraagstuk. ‘Met welke technologie beschikken we over de grootste hefboom om de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen te verminderen?’, vraagt Oliver Zipse zich af, CEO van BMW Group. ‘Of met andere woorden: wat werkt er echt?’
‘Bij BMW Group kijken we altijd vooruit en denken we aan de komende generaties. Wat de volgende generatie het meeste bezighoudt, is de klimaatverandering. En dus gaat het ook bij ons om de klimaatverandering. We zetten ons nadrukkelijk in voor het Klimaatakkoord van Parijs en het Global Compact van de Verenigde Naties’, vertelt Oliver Zipse, sinds midden augustus de CEO van het Duitse premiummerk.
‘Met onze technologie beschikken we over de grootste hefboom om de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen te verminderen. En daarbij stellen we altijd de vraag: wat werkt echt? Een daadwerkelijke bijdrage aan de klimaatbescherming geeft de doorslag. Tegelijk kan een product pas doelgericht zijn als de klant het wil. Dus zoeken we uit wat hij in de toekomst verlangt: welk soort aandrijfsystemen, technologie en diensten.’
Met onze technologie beschikken we over de grootste hefboomwerking om de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen te verminderen.
Oliver Zipse, CEO BMW Group
Elektropionier
Oliver Zipse ziet de elektrische wagen de volgende tien jaar wereldwijd doorbreken, maar niet overal even snel. ‘Infrastructuur, afstanden en beleid verschillen van regio tot regio’, duidt Zipse. ‘De BMW Group is internationaal actief. Ze is in staat alle mogelijke aandrijvingen aan te bieden, op flexibele en in sommige gevallen ook op speciaal gebouwde architectuur. Dat betekent dat we conventionele motoren ontwikkelen met een benchmark in uitstoot, volledig elektrische en plug-inhybriden en op termijn ook alternatieven voor de verbrandingsmotor, denk maar aan brandstofcellen op waterstof.’
‘We staan nu al aan de top van de elektromobiliteit. In Duitsland verkocht geen enkel ander autobedrijf in 2019 meer geëlektrificeerde auto’s. In Noorwegen komen drie op de vier verkochte elektrische voertuigen van de BMW Group. Over twee jaar hebben we meer dan een miljoen geëlektrificeerde auto's verkocht. Maar duurzaamheid start lang voor de klant zijn wagen koopt. We gebruiken geen zeldzame aardmetalen, kobalt kopen we rechtstreeks in Australië en Marokko, onze eigen elektriciteit wekken we grotendeels op met hernieuwbare energiebronnen, …’
Droomwagens
Als je in de X7 stapt, ervaar je een robuust gevoel. In zo’n voertuig rij je niet gewoon van a naar b - nee, je kunt ook relaxen.
Pieter Nota, Sales & Brand Director BMW Group
Pieter Nota, Sales & Brand Director BMW Group, weet als geen ander dat auto’s niet alleen duurzaam moeten zijn. ‘Je moet de bestuurder ook laten dromen. Er rolde in 2019 een hele reek6 nieuwe en vernieuwde luxewagens van de band. Als aanvulling op de BMW 7-reeks kwam er de BMW 8 coupé, de BMW 8 cabriolet en onlangs de BMW 8 Gran Coupé bij. Met de BMW X7 vulden we het aanbod van de luxe-SUV’s aan.’
‘BMW excelleerde altijd al in de combinatie van luxueus en sportief design. Dat vormt de kern van onze identiteit als merk. Onze designteams hechten ook veel belang aan duurzame materialen. Als je in de X7 stapt, ervaar je een robuust gevoel. In zo’n voertuig rij je niet gewoon van a naar b - nee, je kunt ook relaxen. In een BMW 8 Reeks krijg je het gevoel dat de auto op maat is gemaakt. Met de BMW i8 zijn we zowat de eerste autobouwer in het premiumsegment dat topluxe combineert met 100 procent duurzaamheid.’