Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘De keuze ligt altijd bij de klant'

Hans Burm, Manager Product Marketing & Marketing Planning bij BMW Group Belux

BMW blijft inzetten op elektrische mobiliteit. Het zopas geopende Competence Center for E-Drive Production illustreert de doorgedreven inspanningen van de Duitse autobouwer.

Inzetten op e-mobiliteit kent een lange traditie bij BMW. Al in 1972 was er de introductie van het 1602e-model: de allereerste volledig elektrisch aangedreven wagen. In de loop der jaren bevestigde de autoconstructeur uit München zich als een van de meest innovatieve spelers in de sector. Revolutionaire conceptcars als de E1 en de sportieve Vision EfficientDynamics zijn daar mooie voorbeelden van. Intussen is BMW de conceptfase al lang ontgroeid, en heeft het merk een uitgebreid gamma aan zowel volledig elektrische als plug-in hybride voertuigen.

‘We geloven in The Power of Choice: een verschillende aandrijftechnologie afhankelijk van de noden en wensen van de klant.’
Hans Burm
Manager Product Marketing & Marketing Planning bij BMW Group Belux

Inzetten op e-mobiliteit kent een lange traditie bij BMW. Al in 1972 was er de introductie van het 1602e-model: de allereerste volledig elektrisch aangedreven wagen.

‘De expertise voor de productie van elektrische wagens hebben we grotendeels zelf in huis’, zegt Hans Burm, Manager Product Marketing & Marketing Planning bij BMW Group Belux. ‘Zowel de geïntegreerde eDrive-technologie als de nieuwste generatie high-voltage batterijen werden intern ontwikkeld. Het elektrische aandrijfsysteem is intussen al toe aan de vijfde generatie. Ook het bereik wordt almaar groter. Voor onze plug-in hybrides - ideaal voor verplaatsingen in en rond de stad - kan dit in de toekomst oplopen tot 100 kilometer.

Half miljoen aandrijflijnen

De elektrificatiestrategie van BMW werd afgelopen zomer nog benadrukt met de opening van het nieuwe Competence Center for E-Drive Production. Dat bevindt zich op de grootste Europese productielocatie in het Duitse Dingolfing, en spitst zich louter toe op de elektrische ambities van het merk. Acht productielijnen zullen de capaciteit gevoelig opdrijven, en de komende jaren komen er nog eens vier bij. Tegen 2022 zal BMW alleen in Dingolfing al meer dan een half miljoen elektrische wagens produceren. Vandaag zijn er een duizendtal werknemers aan de slag, en op middellange termijn zal dat aantal nog verdubbelen.

‘We rekenen erop dat voor eind 2025 tussen 15 en 25 procent van onze wereldwijd verkochte modellen geëlektrificeerd zal zijn, en in Europa zelfs 33 procent.’
Hans Burm
Manager Product Marketing & Marketing Planning bij BMW Group Belux

De bouw van het Competence Center for E-Drive Production en de transformatie van de fabriek kostten de autoconstructeur ruim 200 miljoen euro. ‘We investeren daarmee in de toekomst’, stelt Hans Burm. BMW Group streeft er naar om tegen 2023 25 geëlektrificeerde modellen te kunnen aanbieden - zowel plug-in hybrides als volledig elektrische wagens. Die laatste zullen meer dan de helft van dat aanbod vertegenwoordigen. ‘We rekenen erop dat voor eind 2025 tussen 15 en 25 procent van onze wereldwijd verkochte modellen geëlektrificeerd zal zijn, en in Europa zelfs 33 procent.’

De elektrificatiestrategie van BMW werd afgelopen zomer nog benadrukt met de opening van het nieuwe Competence Center for E-Drive Production.

BMW 5: The Power of Choice

Neem deel aan de wedstrijd om kans te maken op een week rijplezier met de BMW 5 Reeks Berline Plug-in Hybride en een diner voor 2 in tweesterrenrestaurant La Paix.

Toch wil BMW de keuze bij de klant laten. Daarom investeert de autobouwer ook in schonere conventionele verbrandingsmotoren. ‘We geloven dat een enkele aandrijftechnologie niet aan ieders wensen kan voldoen’, illustreert Hans Burm. ‘Waar je woont en werkt, je mobiliteitseisen, de laadinfrastructuur en de emissiewetgevingen: al die factoren spelen een rol bij je keuze. Daarom zweren we bij een ruim aanbod, zelfs binnen onze plug-in hybrides.’ De nieuwe BMW 5 Reeks illustreert dat: je vindt die in vijf plug-in hybridevarianten, naast de conventionele benzine- en dieselmodellen.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.