Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Duurzaamheid over de hele lijn

Battery Cell Competence Center

In de bedrijfsstrategie van BMW staat duurzaamheid centraal. Afgelopen zomer maakte de autobouwer - als eerste ter wereld - concrete CO2-doelstellingen bekend voor de volledige waardeketen van zijn auto’s.

De hele waardeketen van een auto gaat over de grondstoffen en materialen, de productie, het wagengebruik en de recyclage. Tegen 2030 wil BMW de CO2-uitstoot daarvan met minstens een derde reduceren. Daarmee is het de eerste autofabrikant ter wereld die concrete doelstellingen vastlegt. In de eigenlijke productie staat duurzaamheid al langer centraal. Reeds in 2013 introduceerde BMW de revolutionaire BMW i3, die integraal geproduceerd wordt met groene stroom en met heel wat gerecycleerde materialen.

‘Binnen 10 jaar moet de helft van alle BMW-modellen die we in Europa verkopen geëlektrificeerd zijn.’
Hans Burm
Manager Product Marketing & Marketing Planning bij BMW Group Belux

De nieuwe ambities, die betrekking hebben op alle wagens, reiken nog verder. Zo moeten leveranciers voortaan voldoen aan hoge duurzaamheidsstandaarden, en komt extern aangekochte elektriciteit uitsluitend van hernieuwbare bronnen. Een auto is nu al tot 95 procent recycleerbaar, maar het aandeel van secundaire materialen - dat zijn grondstoffen uit recyclage - moet nog omhoog. BMW zet de komende jaren dan ook forser in op een significant gebruik van zulke materialen. De CO2-emissies liggen bijvoorbeeld voor aluminium tot vier keer lager dan die van de primaire grondstof.

70 procent minder uitstoot

Hans Burm, Manager Product Marketing & Marketing Planning bij BMW Group Belux

Ook de uitstoot van de wagens zelf wordt verder teruggeschroefd. ‘Voor 2020 ligt die al 20 procent lager dan vorig jaar, boven op de reductie van 40 procent die we al boekten tussen 1990 en 2019’, zegt Hans Burm, Manager Product Marketing & Marketing Planning van BMW Group Belux. ‘Sinds 2006 is de gemiddelde emissie per wagen zelfs met 70 procent afgenomen. De elektrische en plug-in hybride modellen vertegenwoordigen al twee derde van de uitstootreductie. Ons businessplan rond e-mobiliteit is duidelijk: tegen 2021 moet een kwart van de verkochte modellen in Europa geëlektrificeerd zijn, in 2025 een derde en tegen 2030 de helft.’

‘Duurzaamheid verzwakt je niet als autobouwer, maar versterkt je net op lange termijn.’
Geert Noels
CEO en oprichter van Econopolis

Ook een ruim assortiment aanbieden past in de duurzame strategie. BMW blijft consequent inzetten op “The Power of Choice”: klanten krijgen een uitgebreide keuze in aandrijfsystemen, en dat in alle segmenten. Ook voor de conventionele verbrandingsmotoren levert het merk inspanningen om de uitstoot te verminderen, onder de noemer BMW EfficientDynamics. Dat is een pakket maatregelen om zowel de CO2-emissie als het verbruik te beperken. Ze hebben betrekking op de aandrijving, het energiebeheer en het voertuigconcept.

Materiaalkringloop sluiten

Voor de elektrische modellen screent BMW zijn batterijleveranciers op hun duurzame productiemethodes. De groep heeft ook een eigen Battery Cell Competence Center opgericht, waar 200 wetenschappers en experts zich buigen over de technologie, ontwikkeling en recyclagemogelijkheden van batterijen. De levensduur verlengen is hun topprioriteit. Eind 2022 zal ook een nieuwe fabriek voor de productie van innovatieve en recycleerbare lithium-ion batterijcellen klaar zijn. Die heeft als doel de duurzame materiaalkringloop - van grondstof tot recyclage - te sluiten.

‘De trend is onomkeerbaar’

‘Duurzaamheid betekent dat je zorg draagt voor je omgeving en geen schade achterlaat voor de volgende generatie’, zegt Geert Noels, CEO en oprichter van financieel kennishuis Econopolis. ‘Zo’n doel verzwakt je niet als autobouwer, maar versterkt je net op lange termijn. Het is een trend die onomkeerbaar is. Je moet die omarmen en beter nog: erop vooruitlopen. De nieuwe doelstellingen wijzen erop dat de autofabrikant weer nummer één wil worden. Dat zal vertrouwen geven aan de medewerkers, en zal ook de klanten bekoren.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.