Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Factchecking: 4 (on)waarheden over elektrische wagens

BMW i4

Niemand betwijfelt dat elektrische wagens een duurzamere mobiliteit inluiden zonder uitlaatemissies. Maar rijden ze wel ver genoeg op één batterijlading, en zijn ze ook écht beter voor het milieu? We nemen vier vaak voorkomende vooroordelen onder de loep: feit of fictie?

1. Elektrische wagens hebben onvoldoende bereik

Deze bewering dateert uit de begindagen van elektrische wagens. Koude temperaturen hadden toen een negatieve invloed op de batterij en het rijbereik. Vandaag beschikken de accu’s over slimme technologieën zoals pre-conditioning: voor vertrek warmt de elektrische wagen zijn batterij op, zodat ze meer energie vasthoudt en het rijbereik maximaliseert. Dat geldt dubbel als je pre-conditioning (via een app) activeert terwijl de wagen aan de lader hangt, en de benodigde elektriciteit van het net komt. Zelfs bij gebruik van energie-intensieve systemen zoals airconditioning en stoelverwarming blijft de dagdagelijkse totale actieradius optimaal.

De geschatte actieradius van de BMW i4 is 600 kilometer

- Dat is ruim voldoende om op één batterijlading van de Ardennen naar zee te rijden en weer terug.
- Zelfs weekendtrips en verplaatsingen naar onze buurlanden behoren moeiteloos tot de mogelijkheden.

2. Een elektrische auto opladen duurt te lang

Wanneer je de stekker in een klassiek stopcontact steekt, kan het inderdaad een hele nacht duren om een lege elektrische autobatterij volledig op te laden. Opladen verloopt echter gemiddeld tweederde sneller via een vast oplaadstation thuis (BMW Wallbox). Het is vandaag ook mogelijk om onderweg of op het werk snel op te laden. Twintig minuten is al voldoende om een flink stuk (verder) te kunnen rijden. Dat is de tijd van een koffiepauze. Daarnaast wordt veelal over het hoofd gezien dat auto’s het vaakst gebruikt worden om van en naar het werk te rijden. Tweederde van de Belgen legt gemiddeld minder dan 40 km per dag af voor hun woon-werkverkeer. Het beste moment om bij te laden, is bijgevolg wanneer de wagen stilstaat: thuis of op een parking. Range anxiety behoort daarmee écht tot het verleden.

360-graden blik op elektrisch rijden

- Europa telt vandaag al meer dan 100.000 openbare laadpalen.
- BMW 360° Electric biedt een totaaloplossing voor chauffeurs van een elektrische wagen, met onder meer een laadstation thuis of op het werk, een laadpas en -app én de mogelijkheid voor zakelijke klanten om een BMW i-model om te ruilen voor een BMW of MINI voor een verre zakenreis of vakantie.

3. Elektrische wagens zijn duurder

Het klopt dat elektrische auto’s in aankoop duurder zijn dan brandstofvarianten. Maar het is veel zinvoller om de Total Cost of Ownership (TCO) te bekijken. Dat is de optelsom van àlle gebruikskosten tijdens het volledige gebruikscyclus van de wagen. Zo heeft een elektrische wagen veel minder onderhoud nodig dan een diesel- of benzinewagen. Elektrische wagens hebben nooit nieuwe motorolie, aandrijfriemen, oliefilters en ontstekingskaarsen nodig. Ze zijn ook minder gevoelig voor slijtage, want ze hebben minder bewegende onderdelen. En elektrisch ‘tanken’ is thuis goedkoper dan brandstof inslaan aan de pomp. Hoe langer een elektrisch voertuig in gebruik is, hoe beter ook de kostenimpact. De laatste berekeningen van BMW tonen aan dat een elektrische auto financieel interessanter is dan een auto met verbrandingsmotor vanaf een kilometerstand van 90.000 kilometer.

De toekomst is elektrisch

- De gloednieuwe elektrische BMW i4 (2021) gaat de concurrentie aan met Tesla.
- BMW is van plan om in 2023 ten minste 13 nieuwe, volledig elektrisch aangedreven auto's aan te bieden.

4. Elektrisch auto's zijn niet beter voor het milieu

Het Europees Milieuagentschap becijferde dat elektrische wagens tijdens hun volledige levenscyclus – vanaf de productie tot en met de recyclage na gebruik – 17 tot 21 procent minder broeikasgassen uitstoten dan dieselauto’s en tot 30 procent minder dan benzinewagens. Dat verschil neemt nog verder toe als elektrische auto’s opgeladen worden via groene stroom afkomstig van windmolens en zonnepanelen. BMW bekijkt de ecologische voetafdruk van al zijn elektrische automodellen op een holistische manier. Door de toeleveringsketen, de productie, de levensduur en de recyclage duurzaam op elkaar af te stemmen, optimaliseert de Duitse autoconstructeur de milieu-impact van zijn wagens maximaal.

Duurzame productiemethoden

- De BMW-fabriek in Leipzig wekt zijn eigen productie-energie op via windturbines en zonnepanelen.
- 700 gerecycleerde BMW i3-batterijen vormen er ook een ‘battery farm’: die levert stroom op wind- of zonnearme momenten. 

0 - 2,8 l/100 km ● 0 - 64 g/km CO2 (WLTP)

2. Een elektrische auto opladen duurt te lang

 

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.