Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Niet zomaar een automerk, ook een technologiebedrijf'

Eddy Haesendonck, CEO bij BMW Group Belux

Hoe kan de auto-industrie tegelijk de toekomst duurzamer maken, nieuwe technologieën omarmen én inspelen op veranderende marktnoden? ‘Het is de consument die het aanbod van de autosector bepaalt, niet andersom’, beklemtoont Eddy Haesendonck, CEO bij BMW Group Belux.

‘Mobiliteit is vandaag individueler dan ooit’, zegt Eddy Haesendonck, CEO bij BMW Group Belux. ‘Een nieuwe wagen selecteren is niet complexer dan vroeger: wél persoonlijker. Bovendien garandeert in het huidige coronatijdperk alleen de auto optimale social distancing. Mensen zullen daarom opnieuw meer overschakelen naar de wagen.’

1/3e elektrisch, 1/3e plug-in hybride en 1/3e diesel en benzine

'De BMW iNext zet de volgende stap binnen autonoom rijden', zegt Eddy Haesendonck, CEO bij BMW Group Belux

‘En de nabije toekomst is niet alleen elektrisch. Sommige mensen verkiezen afhankelijk van hun behoeftes, woonplaats en persoonlijke voorkeur een plug-in hybride wagen boven een zuiver elektrisch model of omgekeerd. Anderen zweren bij milieuvriendelijke Euro 6d-diesel- of benzineversies. De klant wil zélf kunnen kiezen in functie van zijn of haar mobiliteitsbehoefte èn toegang tot laadinfrastructuur. Dat noemen we “The Power of Choice”.’ Binnen die visie voegt BMW vanaf 2021 een 100% elektrische BMW iX3 op de markt waardoor deze met vier verschillende aandrijvingen beschikbaar is: diesel, benzine, plug-in hybride en dus ook volledig elektrisch.

‘In het huidige coronatijdperk garandeert alleen de auto optimale social distancing. Mensen zullen daarom opnieuw meer overschakelen naar individuele mobiliteit zoals de wagen, moto en fiets’
Eddy Haesendonck
CEO bij BMW Group Belux

Waarom niet allemaal elektrisch? De snelheid waarmee die nieuwe aandrijftechnologie en bijbehorende laadinfrastructuur ingeburgerd geraakt, verschilt van land tot land. Eddy Haesendonck: ‘In België wordt een nieuwe wagen gemiddeld na 8 jaar vervangen. In Zuid-Europa pas na 14 jaar. Daarna gaan die voertuigen nog een tweede, derde of vierde leven tegemoet op de occasiemarkt. Het is weinig realistisch te denken dat de hele wereld over vijf jaar volledig elektrisch zal rijden. Het zal eerder 1/3e elektrisch, 1/3e plug-in hybride en 1/3e diesel en benzine zijn.’

Elektrisch rijden is de toekomst

‘Het is de consument die het aanbod van de autosector bepaalt, niet andersom’
Eddy Haesendonck
CEO bij BMW Group Belux

Dat neemt niet weg dat het Duitse automerk rotsvast gelooft in elektrisch rijden. BMW lanceert tegen 2023 maar liefst 25 verschillende geëlektrificeerde modellen. Meer dan de helft daarvan wordt volledig elektrisch. De aangekondigde BMW iNEXT – met een reëel rijbereik van meer dan 600 kilometer – luidt zelfs een compleet nieuw elektrisch tijdperk in. ‘Dit model zet de volgende stap binnen autonoom rijden’, verduidelijkt Eddy Haesendonck. ‘Want hij zal op bepaalde trajecten, vooral autosnelwegen, volledig autonoom kunnen rijden.’ Filerijden wordt zo comfortabeler, veiliger en energie-efficiënter, klinkt het. Ook met de eerder dit jaar geïntroduceerde BMW eDrive Zones begeleidt BMW zijn klanten naar meer gebruiksgemak en duurzaamheid.

Waterstoftechnologie

‘Sinds 2005 investeren we al in de ontwikkeling van auto’s op waterstof’, vult Eddy Haesendonck aan. ‘We hebben dat principe inmiddels verfijnd met brandstofceltechnologie. In 2022 produceren we een aantal BMW X5 die waterstof middels “Fuelcell technology” omzet in elektriciteit en zo de batterij oplaadt.

Op voorwaarde dat ook de waterstofdistributie doorheen Europe verzekerd wordt, zal BMW de productie op grote schaal starten vanaf 2025. Het grote voordeel van deze oplossing is dat ze niet alleen zeer milieu vriendelijk is, maar eveneens inzetbaar bij bestelwagens, vrachtwagens en zelfs treinen. Kortom: zijn geëvolueerd van een vooruitstrevende autoconstructeur naar een technologiebedrijf waar de individuele behoeften voor premium mobiliteit centraal staat.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.