Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Nu moet je gewoon beleggen in de beste bedrijven'

'We zoeken bedrijven die hun businessmodel aanpassen, innoveren en zo groei boeken', zegt Jonathan Barnett (Head of Research & Senior Portfolio Manager Global equities, BNP Paribas Asset Management)

Groei en innovatie zijn de sleutels tot succes voor beleggers, meent Jonathan Barnett (Head of Research & Senior Portfolio Manager Global equities, BNP Paribas Asset Management). ‘De meeste bedrijven waarin we beleggen zijn technologische leiders in hun sector.’

‘Wat je nu moet doen, is simpelweg beleggen in de beste bedrijven’, zegt Jonathan Barnett vol overtuiging. ‘We blijven leven in een wereld van lage groei, lage inflatie en lage rentes. Dat was al zo voor de coronacrisis. En de pandemie zal die trends alleen nog versterken.’

Een van de fondsen die Barnett beheert, komt in aanmerking voor de DBI-aftrek, de aftrek van definitief belaste inkomsten. Dat betekent dat de dividenden en gerealiseerde meerwaarden vrijgesteld zijn van belastingen voor vennootschappen. In dat fonds hanteert de Brit een wereldwijde aandelenstrategie.

‘2019 was al een goed jaar. En ook in 2020 heeft de strategie het goed gedaan, ondanks de economische uitdagingen en de moeilijke omgeving. Het was een goede test voor onze filosofie en aanpak.’

Beste bedrijven

Die aanpak valt dus eenvoudig samen te vatten als “beleggen in de beste bedrijven”. Maar wat zijn dat, de beste bedrijven? ‘In essentie zoeken we naar bedrijven die groeien en een duurzaam rendement op hun eigen vermogen halen van meer dan 20 procent’, legt Barnett uit. ‘Het venijn zit vaak in de details. Je moet inzicht krijgen in wat een bedrijf goed doet om die groei en dat hoge rendement duurzaam te behouden. Essentieel voor mij zijn de investeringen. De uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling zijn de basis voor de groei in de toekomst.’

Amazon is een goed voorbeeld van een bedrijf dat slim geïnvesteerd heeft. Barnett: ‘De clouddochter Amazon Web Services is het snelst groeiende bedrijf uit de geschiedenis. En het idee om ruimte op servers te verhuren, is simpelweg ontstaan omdat Amazon extra servers had die elf maanden per jaar niet werden gebruikt. Dat is het soort verhalen waar we naar op zoek zijn.’

'De beste bedrijven lopen sowieso voor op zaken als goed bestuur, gendergelijkheid, gelijke kansen of groene energie', meent Jonathan Barnett (Head of Research & Senior Portfolio Manager Global equities, BNP Paribas Asset Management)

‘Het Amerikaanse Frontdoor, marktleider in de verhuur van huishoudtoestellen, is nog zo’n voorbeeld. Zij beschikken over een netwerk van 16.000 technici, die ze nu ook online ter beschikking stellen om bij mensen thuis herstellingen uit te voeren. Dat is wat we zoeken: bedrijven die hun businessmodel aanpassen, innoveren en zo groei boeken.’

Technologische leiders

Barnett kan het belang van innovatie niet genoeg onderstrepen. ‘Niet alleen de technologiesector, maar elke sector verandert.’ Technologisch leiderschap is daarom de rode draad in de strategie. ‘We beleggen niet alleen in technologie, maar de meeste van onze bedrijven zijn wel technologische leiders in hun sector.’ Hij geeft het voorbeeld van Booking.com in de reissector, Alstom in transport of United Health in de gezondheidszorg.  

Hoe vind je die leiders? Wereldwijd zijn er 15.000 beursgenoteerde aandelen, zo begint Barnetts uitleg over zijn investeringsproces. ‘Die filteren we onder meer op het rendement op het eigen vermogen dat ze halen.’ Door die schifting blijven 200 tot 300 aandelen over. Na een eerste grondige analyse zijn dat er nog een honderdtal. ‘Dat zijn de bedrijven die we het waard vinden om naderbij te volgen.’

Maar dat betekent niet dat ze meteen koopwaardig zijn. ‘De sleutel is geduld. Je moet bedrijven goed kennen en begrijpen, en dan doet zich wel eens een opportuniteit voor. Want de markten zijn volatiel en vooral in de Verenigde Staten zijn beleggers zeer gefocust op kortetermijnresultaten. Wij daarentegen verhandelen onze aandelen niet vaak. Liefst blijven we vijf jaar of zelfs langer aan boord.’

ESG

Een belangrijk onderdeel van het investeringsproces bij BNP Paribas Asset Management zijn ESG-criteria, die worden gebruikt om bedrijven te analysen over milieu-impact (E), sociaal beleid (S) en goed bestuur (G). Barnett: ‘Ons ESG-team geeft een score aan bijna 13.000 bedrijven. Als die score niet bijzonder hoog is, zien we dat als een extra risico dat verrekend wordt in onze richtprijs voor een aandeel. ESG-criteria zijn zo dus volledig geïntegreerd in ons beleggingsproces.’

‘Eigenlijk selecteerden wij al op ESG-criteria zonder dat we daar echt mee bezig waren’, besluit Barnett. ‘Wij zoeken de beste bedrijven, en dat zijn sowieso bedrijven die voorlopen op zaken als goed bestuur, gendergelijkheid, gelijke kansen voor minderheden of groene energie.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.