Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

3 wetten die innovatie en beleggingsmogelijkheden stimuleren

De wetten van Moore, Flatley en Wright stimuleren het innovatietempo in alle sectoren en helpen slimme bedrijven om nieuwe kansen te grijpen. Om een onderscheid te maken tussen de bedrijven die voorop zullen lopen en de bedrijven die in de achterhoede blijven, moeten beleggers meer dan ooit waakzaam zijn.

De wetten van Moore, Flatley en Wright zijn theorieën over technische vooruitgang, geen onveranderlijke natuurwetten. Maar ze hebben wel de weg vrijgemaakt voor enkele van de meest bijzondere innovaties van de afgelopen 50 jaar, onze levenskwaliteit verhoogd én kansen op de lange termijn gecreëerd voor slimme bedrijven en beleggers.

De wet van Moore en de ontwikkeling van de halfgeleiderindustrie

In de jaren 60 observeerde Gordon Moore, medeoprichter van Intel, dat het aantal transistors dat op een geïntegreerde schakeling past, elke 18 tot 24 maanden verdubbelt. Dat betekent dat je voor dezelfde kosten telkens meer rekencapaciteit krijgt. Isaac Sudit, Equity Investment Analyst bij Capital Group: ‘Die wet heeft aangezet tot het terugdringen van kosten en tot een hoog innovatietempo. Doordat halfgeleiders goedkoper werden, kwam de ontwikkeling van de pc in de jaren 80 en 90 in een ware stroomversnelling, en werd de weg vrijgemaakt voor de mobiele telefoon, de zelfrijdende auto en medische technologie.’

Aangezien halfgeleiders nog altijd goedkoper en krachtiger worden, zullen ze op nog grotere schaal worden toegepast in ons dagelijkse leven. ‘Dat staat nog los van het feit dat de dingen die we nu al gebruiken, zoals telefoons, tablets, auto's, entertainmentsystemen en zelfs huishoudelijke apparaten, steeds meer kunnen. De kosten dalen nu naar een niveau waarop bedrijven kunnen gaan nadenken over nieuwe businessmodellen voor nieuwe bronnen van inkomsten.’

De wet van Flatley en de revolutie in de medische sector

Richmond Wolf, Equity Portfolio Manager bij Capital Group

20 jaar geleden werd voor het eerst de sequentie van het menselijk genoom bepaald, het duurde bijna acht jaar en kostte meer dan 100 miljoen dollar. Dat moest goedkoper en sneller kunnen. ‘En toenkwamJay Flatley’, zegt Richmond Wolf, Equity Portfolio Manager bij Capital Group. De wet van Flatley lijkt op de wet van Moore, maar wijst op een nog snellere vooruitgang en een nog hoger tempo van kostenbesparingen. Het proces verloopt inmiddels veel sneller en goedkoper: de sequentie van een menselijk genoom kan nu in een paar uur worden bepaald voor zowat 1.000 dollar, en dat is grotendeels te danken aan Jay Flatley.

Hoe heeft de wet van Flatley bijgedragen aan de vooruitgang in de medische sector? ‘Het snellere proces en de lagere kosten hebben geleid tot doorbraken in DNA-onderzoek’, aldus Richmond Wolf. ‘Dat heeft een nieuw tijdperk ingeluid in de gezondheidszorg. Genoomonderzoek speelde bijvoorbeeld een cruciale rol in de strijd tegen Covid-19. Niet alleen is de sequentie van DNA geïdentificeerd en zijn er varianten opgespoord, maar het gaf het Amerikaanse biotechbedrijf Moderna een voorsprong bij de ontwikkeling van een vaccin.’

De wet van Wright en de grotere toegang tot elektrische auto's

In 1936 observeerde luchtvaartingenieur Theodore Wright dat wanneer de productie van vliegtuigen verdubbelde, de kosten met een vast percentage daalden. De wet van Wright was geboren. ‘Volgens die zullen bij elke productieverdubbeling van elektrische auto’s de kosten voor de lithium-ionbatterijen sterk dalen’, zegt Kaitlyn Murphy, Equity Investment Analyst bij Capital Group.

Elektrische auto’s rijden veelal op een lithium-ionbatterijpakket van 40 tot 60 kilowatt, dat ongeveer een derde van de autokosten uitmaakt. In de afgelopen tien jaar* is de gemiddelde prijs al gedaald van 917 dollar tot ongeveer 137 dollar per kWh. Het Internationaal Energieagentschap verwacht dat de wereldwijde verkoop van elektrische auto’s tot 2030 met 28 procent per jaar zal stijgen. Volgens de wet van Wright vertaalt een hogere batterijproductie zich automatisch in lagere batterijkosten.

Kaitlyn Murphy: ‘Dankzij recente innovaties zouden elektrische auto’s wel eens concurrerentiëler kunnen worden dan hun traditionele tegenhangers met een verbrandingsmotor. Dat zou zelfs voor de hele vloot op de weg kunnen opgaan.’ Zodra de batterijkosten dalen tot minder dan 100 dollar per kilowattuur (kWh), worden elektrische auto's goedkoper dan conventionele auto’s. Dat zou binnen de twee jaar het geval kunnen zijn.

*Bron: Bloomberg New Energy Finance, Statista.

Wilt u meer inzichten van onze experts? Klik hier en meld u aan.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.