Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Aziatische bedrijven zijn ware vernieuwers geworden'

Opkomende markten zijn nog altijd een aantrekkelijke beleggingsmogelijkheid, vindt Julie Dickson, Investment Director bij Capital Group. Maar onderling kunnen die markten sterk verschillen. Fondsbeheerders moeten dan ook de specifieke kenmerken van elke markt doorgronden om de winnaars van morgen te selecteren.

Uw beleggingsfondsen voor opkomende markten zijn altijd een hit bij beleggers. Blijft u overtuigd van het potentieel van deze markten? 

‘Zeker, al decennialang is de belangstelling voor onze fondsen voor opkomende markten onverminderd groot. En daar is ook een goede reden voor. Aziatische bedrijven hebben zich ontwikkeld van navolgers van westerse innovatie tot echte vernieuwers, waardoor er een bijzonder positieve en winstgevende circulaire groeidynamiek is ontstaan. Bovendien zijn de binnenlandse of regionale markten van weleer nu “mondiale” markten geworden.

Voor onze analisten in de regio, die in Shanghai en andere hoofdsteden van opkomende markten gevestigd zijn, is het de uitdaging om de regionale en internationale spelers te identificeren die aan de vraag kunnen voldoen. Anders geformuleerd: het gaat om het samenstellen van de ideale mix van de marktleiders van de toekomst, in de sectoren met een groot groeipotentieel, zoals luxeartikelen, auto's en de gezondheidszorg, met een focus op een beleggingshorizon van vijf tot tien jaar. Dat is geen gemakkelijke opgave, omdat de opkomende markten sterk van elkaar verschillen en elke markt zijn eigen dynamiek van vraag en aanbod heeft.’

Op welke sectoren richt u zich momenteel? 

De Aziatische biotechsector telt veel innovatieve bedrijven met een goed management en een gezonde cashflow.
Julie Dickson
Investment Director bij Capital Group

‘De gezondheidszorg en de binnenlandse reissector laten na een periode van coronalockdowns nu een sterke comeback zien. Zeker in de Aziatische biotechsector zijn er veel innovatieve bedrijven actief met een goed management en een gezonde cashflow. De huidige volatiliteit biedt onze beheerders de nodige speelruimte voor waarderingen. Maar ze dwingt hen ook om hun prognoses voortdurend bij te stellen in overeenstemming met de wijzigingen die binnenlandse toezichthouders opleggen. En, in sommige opzichten zelfs nog meer dan in de VS, om te kijken naar transparantie en openbaarmaking, en zich een volledig beeld te vormen van wat bedrijven doen, wie hun klanten zijn en wie hun concurrenten zijn.

Dat diepgaand fundamenteel onderzoek is een belangrijke voorwaarde om te anticiperen op cashflows en operationele winsten van die bedrijven, en om het kaf van het koren te scheiden en de sterkste internationale spelers te selecteren.’

Wilt u meer inzichten van onze experts? Klik hier en meld u aan

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.