Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

'Big Tech' en regelgevingsrisico’s: wat brengt de toekomst?

In Europa en de Verenigde Staten zijn de regelgevingsrisico's voor techbedrijven groter dan ooit. Moeten beleggers zich zorgen maken en techaandelen mijden? Tracy Li, internetanalist bij Capital Group, beantwoordt die vraag vanuit haar ervaring in de banksector.

‘Technologiebedrijven moeten rekening houden met enkele grote risico’s rond wet- en regelgeving’, waarschuwt Tracy Li, internetanalist bij Capital Group. Allereerst is er de complexe kwestie van privacy waarover zwaar onderhandeld moet worden. Elke vorm van wet- of regelgeving zal dus tijd vragen. ‘Maar bedrijven doen vaak zelf al het nodige om zichzelf en de sector te reguleren. Regelgeving komt dan pas achteraftot stand.’

En dan is er het punt van contentbeheer. Sociale netwerken worden tot nu toe niet verantwoordelijk gehouden voor de content die op hun platforms wordt gepubliceerd. ‘Er zou meer consensus moeten komen om die platforms te dwingen tot meer transparantie en beter contentbeheer. Ze zouden binnen de 24 uur elke content moeten verwijderen die de rechter als illegaal kan aanmerken’, geeft Tracy Li aan. Dergelijke nieuwe regelgeving kan natuurlijk meer nalevingskosten en meer boetes meebrengen. ‘Maar het biedt techreuzen de mogelijkheid om zich te onderscheiden van hun concurrenten in de sector.’

Tot slot zijn er nog antitrustoverwegingen. Mededingingsbeperkende praktijken van grote internetbedrijven zijn voor regelgevers het grootste structurele probleem. Tracy Li: ‘Je zou je een systeem kunnen voorstellen van antitrustregels, gedifferentieerd naar de grootte van het platform. In het kader van het voorkomen van monopolievorming wordt het dan veel moeilijker om toestemming te krijgen voor fusies en overnames.’

Van 'Big Bank' naar ‘Big Tech'

Moeten beleggers zich zorgen maken over die regelgevingsdruk en wegblijven van techaandelen? Tracy Lee onderzocht de gevolgen van de Dodd-Frank Act voor grote banken. Die Amerikaanse wet uit 2010 moest na de kredietcrisis de financiële stabiliteit vergroten. ‘Beleggers willen vaak al anticiperen op de effecten van nieuwe regelgeving. Maar ze kunnen zich beter afvragen welke bedrijven hier klaar voor zijn en welke bedrijven zich kunnen aanpassen aan de nieuwe regels.’

Tracy Li, internetanalist bij Capital Group ©Capital Group

Zoals de banken al hebben bewezen zijn bedrijven uitstekend in staat om te laveren door een storm van regelgeving. ‘Ze kunnen daar zelfs sterker uitkomen. De technologiesector staat onder grote druk, dat is waar. Maar toen in de nasleep van de kredietcrisis de Dodd-Frank Act werd ingevoerd en de banksector zo'n 28.000 nieuwe regels en beperkingen kreeg opgelegd, lieten de banken in 2013 alweer uitstekende resultaten zien. En dat liep door tot 2020.’

Organisaties hebben een krachtig vermogen om zich aan te passen aan strengere regelgeving. Dat wordt vaak onderschat, maar het maakt wel een wereld van verschil. In slechts een paar jaar tijd hebben banken zich aangepast aan de nieuwe eisen van de Dodd-Frank Act. Ze hebben zich geherstructureerd, hun efficiency flink verbeterd, hun vermogenspositie geoptimaliseerd en nieuwe competitieve voordelen behaald. ‘Dat zijn de bedrijven die het de rest van het decennium uitstekend hebben gedaan’, aldus de analist.

Dan is er nog het initiële waarderingsniveau, en volgens Tracy Li is dat een cruciaal aspect. Een van de belangrijkste redenen van de grote stijging van de bankaandelen na Dodd-Frank, was de initiële lage waardering. In de waardering is het regelgevingsrisico al verdisconteerd en dat blijkt bijvoorbeeld uit de aandelenkoersen van Alphabet en Facebook.

Groter concurrentievoordeel

Strengere regelgeving hoeft dus geen absolute belemmering te zijn voor de techreuzen. ‘Strengere eisen rond privacy of contentbeheer zullen het concurrentievoordeel van de grote platformen eerder vergroten dan ondermijnen. Bij de grote platformen zijn vaak al strenge protocollen geïmplementeerd. En ze hebben de middelen om met privacy en naleving van wet- en regelgeving om te gaan.’

Het is moeilijk om precies aan te geven welke impact nieuwe regelgeving zal hebben. ‘Maar de toekomst van een bedrijf hangt meer af van de huidige notering en de eigen kwaliteiten, namelijk de flexibiliteit van het management en het vermogen om innovatieve producten en diensten te ontwikkelen. Wie die indicatoren en ontwikkelingen rond wet- en regelgeving nauwlettend volgt, kan interessante beleggingsmogelijkheden vinden onder de “Big Tech”-bedrijven.’

Wilt u meer inzichten van onze experts? Klik hier en meld u aan.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.