Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

'De dalende markten kunnen een buitenkans zijn'

Beleggers focussen zich vandaag op een mogelijke recessie, de inflatie en andere problemen. ‘Maar de dalende markten bieden kansen voor wie het hoofd koel houdt’, verzekert Don O’Neal. Samen met enkele collega’s van Capital Group trekt hij lessen uit het verleden, om als winnaar uit de dalende markten te komen.

‘We staan aan de start van een nieuwe cyclus die wordt gekenmerkt door een zekere vorm van de globalisering, een vermindering van beschikbare arbeidskrachten en de decarbonisatie van de economie’, meent Lisa Thompson, aandelenportefeuillebeheerder bij Capital Group. Deze omstandigheden zullen zich volgens haar eerder vertalen in een prijsstijging van goederen dan van activa.

Ik mijd over het algemeen de parels uit de technologie- en mediasector die in de jaren 2010 hoogdagen hebben gekend.
Lisa Thompson
Aandelenportefeuillebeheerder, Capital Group

‘Ik mijd over het algemeen de parels uit de technologie- en mediasector die in de jaren 2010 hoogdagen hebben gekend. Ik ga eerder op zoek naar opportuniteiten bij genegeerde bedrijven in afgestrafte sectoren als gevolg van de hoge kapitaalkosten, een ondoelmatig gebruik van middelen en ongunstige reglementeringen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de telecomleiders op de Europese, Mexicaanse en Japanse markt.’

Het kaf van het koren scheiden

Vandaag is het onmogelijk om te beleggen in de meest dynamische waarden zonder rekening te houden met hun winsten. Aandelenportefeuillebeheerder Don O’Neal ziet daarin een ‘welgekomen terugkeer naar de fundamenten’. Het is tijd om weer van nul te beginnen, om ons opnieuw op de analyse van de fundamenten te baseren en de portefeuille te heroriënteren. De ‘bedriegers’ moeten eruit en alleen de meest overtuigende beleggingen moeten behouden blijven. ‘Denk aan groeibedrijven uit de sector van de halfgeleiders, clouddiensten, zoekmotoren, maar ook waardebedrijven zoals onderaannemers in defensie.’

De ‘bedriegers’ moeten eruit en alleen de meest overtuigende beleggingen moeten behouden blijven.
Don O’Neal
Aandelenportefeuillebeheerder, Capital Group

‘We moeten de groeicijfers, de winstmarges en de beurskoersen van de laatste jaren laten rusten’, vervolgt aandelenportefeuillebeheerder Jody Jonsson. ‘In de huidige zeer onzekere context geef ik de voorkeur aan sectorale leiders met overvloedige cashflows en een grote voorsprong op hun concurrenten, en die zelfstandig kunnen groeien.’ In meer risicovolle en volatielere, maar tegelijk winstgevendere bedrijven belegt ze met mondjesmaat.

Potentiële stabiliteit

‘De dalende markten kunnen voor beleggers een buitenkans zijn, op voorwaarde dat ze hun kalmte bewaren, geduldig blijven en een langetermijnvisie voor ogen houden’, besluit aandelenportefeuillebeheerder Steve Watson. ‘Ik koop graag aandelen wanneer ze laag staan, maar ik houd ze ook graag voldoende lang aan om de markt de kans te bieden het bedrijf zijn echte waarde te laten realiseren.’

In tijden van turbulente markten is de mate waarin dividend uitkerende bedrijven stabiliteit kunnen bieden belangrijker dan ooit.
Steve Watson
Aandelenportefeuillebeheerder, Capital Group

De expert vindt al lange tijd dat dividenden voor bedrijven het belangrijkste middel zijn om waarde naar beleggers te doen vloeien. ‘In tijden van turbulente markten vind ik de mate waarin dividend uitkerende bedrijven stabiliteit kunnen bieden, belangrijker dan ooit.’

DE ESSENTIE

  • Deze nieuwe cyclus zou wel eens gekenmerkt kunnen worden door een zekere vorm van deglobalisering, een vermindering van beschikbare arbeidskrachten en de decarbonisatie van de economie.
  • Het is misschien tijd om opnieuw van nul te beginnen, ons te baseren op de analyse van de fundamenten en de portefeuilles te heroriënteren of weer in evenwicht te brengen.
  • De mate waarin dividend uitkerende bedrijven stabiliteit kunnen bieden, is belangrijker dan ooit.

De andere analyses van de experts van Capital Group vindt u hier.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.