Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Diversificatie als verzekering tegen onvoorziene omstandigheden

©Getty Images

Geen enkele belegging is perfect en daarom dient uw portefeuille zo gediversifieerd mogelijk zijn. Want zo maakt u het risico op een waardedaling kleiner als de zaken niet gaan zoals gepland. Die ‘verzekering’ kan verschillende vormen aannemen.

Sommige beleggers kiezen voor een heel geconcentreerde portefeuille, een soort bundeling van hun beste ideeën. In bepaalde domeinen, zoals niet-beursgenoteerd durfkapitaal waar het accent ligt op een beperkt aantal beleggingen en een diepgaande kennis van een specifieke sector, kan een ‘geconcentreerde’ benadering werken. Maar beursbeleggers vermijden beter een te beperkte selectie. Want uit analyses blijkt dat het vaak de kleine posities zijn die samen veel waarde toevoegen.

Een portefeuille opbouwen

Martyn Hole, Directeur beleggingen bij Capital Group

Capital Group gebruikt een systeem van multimanagers. De portefeuilles van de individuele beheerders zijn vrij geconcentreerd, met doorgaans tussen de 25 en 40 posities. Maar elke portefeuille wordt door meer dan een persoon beheerd, en dus kan een fonds in totaal 70 tot 200 posities tellen. 

‘Als u een portefeuille opbouwt, moet u zorgvuldig de scenario’s en mogelijkheden afwegen, want niemand kan de toekomst voorspellen, zelfs Warren Buffett niet’, waarschuwt Martyn Hole, directeur beleggingen bij Capital Group. ‘Diversificatie werkt als een verzekering: u hoopt dat sommige scenario’s niet zullen gebeuren, maar u houdt er toch rekening mee.’

‘Als u een portefeuille opbouwt, moet u zorgvuldig de scenario’s en mogelijkheden afwegen, want niemand kan de toekomst voorspellen, zelfs Warren Buffett niet’
Martyn Hole
Directeur beleggingen bij Capital Group

Wie maar een handvol aandelen bezit, wordt in grotere mate blootgesteld aan risico’s van individuele aandelen. Kies dus voor een gediversifieerde benadering en bescherm u tegen buitensporige risico’s. Dat is de gouden regel om een portefeuille op te bouwen, zegt Martyn Hole.

‘Een niche wordt een graf’

30 jaar geleden werkte Martyn Hole als analist van de mijnbouwsector bij JP Morgan. ‘Op een bepaald moment schoot de goudprijs omhoog en deden mijnbouwbedrijven het ongelofelijk goed. Dat zorgde voor een stormloop onder beleggers ... op het hoogste punt van de markt. Daarna richtten ze zich tijdens de internetbubbel aan het einde van de jaren 90 op technologie, media en telecombedrijven. En het gebeurde opnieuw begin 2010, met bedrijven die in natuurlijke rijkdommen actief waren.’

Het duurt vaak even, maar aan het einde van de rit, als de koersen oververhitten en de prijzen te hoog worden, zullen de markten altijd corrigeren. Arnold Weinstock, de vroegere baas van General Electric, zei ooit: ‘Een niche kan een graf worden.’ Dat is precies het probleem. Welke sectoren zijn het waard om in te beleggen? Dat verandert constant.

Natuurlijke zelfcorrectie

In dat proces spelen natuurlijke zelfcorrigerende mechanismen een rol. Als een marktsegment goed presteert, trekt het kapitaal aan, wat leidt tot een capaciteitsverhoging en eindigt met lagere rendementen. De ‘varkenscyclus’ (‘hog cycle’) illustreert dat idee, dat in veel sectoren van toepassing is. Als de prijs van varkensvlees stijgt, kweken boeren het daaropvolgende jaar meer varkens. Ook al blijft de vraag groot, het groeiende aanbod doet de prijs zakken. En dus verminderen de kwekers het jaar daarna hun productie. Het aanbod daalt, terwijl de vraag mogelijk stabiel blijft, en de prijzen stijgen weer.

‘Wie zich beperkt tot een klein deel van de markt, wordt gegijzeld door de toekomstperspectieven van die ene sector of van die paar bedrijven. Je riskeert veel als de zaken slecht beginnen te gaan’, waarschuwt Martyn Hole. Het besluit kan dus niet duidelijker zijn: de diversificatie van een fonds verschaft u een verzekering en beschermt u bij onvoorziene omstandigheden.

Ontdek hier waarom diversificatie zo’n belangrijke rol speelt in het succes van uw langetermijnbeleggingen.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.