Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Een belegger is geen struisvogel

©Getty Images/Aurora Open

Door de lage rentes proberen beleggers hun rendementen omhoog te jagen door aandelen snel te kopen en verkopen. Maar eigenlijk wordt de werkelijke waarde van een bedrijf pas na tien jaar of meer duidelijk. Dus kiest u beter voor de lange termijn. Op voorwaarde dat u wel snel op marktomstandigheden blijft reageren en beslissingen opnieuw durft te evalueren.

Het is heel moeilijk om de komende drie tot zes maanden van een bedrijf te voorspellen, vooral in cyclische sectoren. De langetermijnvooruitzichten – met een horizon van zeven jaar of zelfs meer – zijn vaak makkelijker te definiëren. Gelukkig kunnen beleggers hun posities altijd uit- of afbouwen naarmate de omstandigheden veranderen en de koersen evolueren.

De onbeduidendheid van voorspellingen

Het is zinloos om, bijvoorbeeld, de olieprijs te proberen voorspellen, dat werd de laatste maanden nog maar eens duidelijk. ‘De prijs van staal, koper of olie op korte termijn voorspellen is onbegonnen werk’, vindt Martyn Hole, directeur beleggingen bij Capital Group. ‘Ik ontmoet regelmatig portefeuillebeheerders en interne analisten. En sommige speculatieve fondsen denken dat ze voorspellende krachten hebben. Ik wens hen veel succes.’

Martyn Hole, Directeur beleggingen bij Capital Group

Capital Group concentreert zich op de vooruitzichten van bedrijven op middellange en lange termijn. Analisten die een verslag over een bedrijf opstellen, maken prognoses over minstens drie jaar en onderzoeken het bijvoorbeeld het volledige resultaat, de balansen de kasstromen. Bij bedrijven zoals Amazon, Netflix of de farmaceutische reuzen volstaat het niet om je op de komende drie jaar te concentreren. De werkelijke waarde van zo’n bedrijf wordt waarschijnlijk pas duidelijk in de komende vijf, tien of zelfs vijftien jaar.

 

Beleggers die zich op de korte termijn concentreren, missen dus grote mogelijkheden, beweert Martyn Hole. ‘Denk aan een farmaceutisch bedrijf dat een behandeling of een vaccin tegen Covid-19 aanbiedt. Die behandeling of dat vaccin verschijnt na een bepaalde periode op de markt. Het bedrijf merkt dus pas na jaren de volledige impact van het geneesmiddel op zijn inkomsten en winsten.’

Pro’s en contra’s

Als een bedrijf teleurstelt en de aandelen spectaculair zakken, is dat meestal een koopkans, weet Martyn Hole. ‘Tijdens een periode van onzekerheid kan een bedrijf de vooruitzichten voor zijn financiële resultaten bijstellen. Daardoor zal de koers van het aandeel op de beurs dalen. Soms bieden zulke kortstondige koerscorrecties koopmogelijkheden voor bedrijven die wij op lange termijn solide vinden, terwijl de markt op dat moment net heel negatief reageert op nieuws over dat bedrijf.’

'Beleggers die zich op de korte termijn concentreren, missen dus grote mogelijkheden'
Martyn Hole
Directeur beleggingen bij Capital Group

De voorbije drie tot vier decennia maakten heel wat bedrijven deel uit van de portefeuilles en fondsen die Capital Group beheert. De fondsbeheerder koos daarbij niet altijd voor een langetermijnbelegging (‘buy and hold’). ‘Als een aandeel het goed doet en duur begint te lijken in vergelijking met zijn waarde op lange termijn, dan bouwen we onze positie af. Maar als een effect een teleurstellend kwartaal heeft meegemaakt of als de directie een verklaring aflegt die de markt niet bevalt, dan profiteren we daarvan om het gewicht van dat effect in onze portefeuille te vergroten. Als de oorspronkelijke beleggingshypothese ernstig ter discussie staat, dan moeten we onze positie misschien wel herbekijken.’

De expert geeft nog een laatste tip: ‘Doe niet aan struisvogelpolitiek. Verlies uw beleggingsdoelstellingen op lange termijn niet uit het oog. Maar zorg wel dat u uw portefeuille aanpast aan een veranderende situatie.’

Ontdek hier hoe ook u kunt beleggen met langetermijnstrategieën die van de tijd uw bondgenoot maken.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.