Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Europese beleggingen blijven in trek

©Getty Images

Europese aandelen scoren sterk bij Martyn Hole, Equity Investment Director bij Capital Group. Boven aan zijn lijst staan luxe- en wellnessproducten die profiteren van 'covidspaargeld'. En vooral in luxeartikelen blinkt Europa uit.

U maakt er geen geheim van dat u enthousiast bent over Europese aandelen, ook al presteren die minder goed en hebben ze een lagere waardering dan hun Amerikaanse tegenhangers.

‘Europese aandelen zijn sinds de financiële crisis van 2008 inderdaad lager gewaardeerd dan hun Amerikaanse tegenhangers. Dat waarderingsverschil is deels te verklaren door de samenstelling van de Europese benchmarkindex, de MSCI Europe, die sterk is gericht is op de bank-, energie- en verzekeringssector, en deels door de classificatie van bedrijven, met Amazon in cyclische consumptiegoederen en Facebook in telecomdiensten. Het gebrek aan toonaangevende IT-bedrijven in Europa is ook een factor. De aandelenrisicopremie, het deel van het rendement op een aandelenbelegging dat de risicovrije rente te boven gaat, doorgaans een OLO (lineaire obligatie), geeft een goede indicatie van het rendement. Deze bedraagt zo'n 3,5 procent in de VS en tussen de 6 en 6,5 procent in Europa. Dat zou zich uiteindelijk moeten vertalen in een outperformance van Europese aandelen. Ook de instroom/uitstroom van kapitaal werkte in het nadeel van Europese aandelen.’

Hoe zit het met de macro-economische context?

‘Volgens de prognoses van het IMF zal de Europese economie dit jaar met 5,2 procent groeien. Er zijn in Europa bedrijven die zullen uitgroeien tot wereldwijde marktleiders, en die naar mijn mening mooie reële beleggingsvooruitzichten bieden op de lange termijn. Het is waar dat Japan het wereldtoneel domineert met zijn robotica en de VS met zijn mobiele netwerktorens, maar Europa steekt er duidelijk bovenuit in het luxesegment, met onlinesupermarkten en bijvoorbeeld ook met diergenetica.’

Welke drie sectoren scoren bij u het hoogst?

Europa beschikt over echte marktleiders met een mondiale uitstraling, maar wij moeten alleen tijd nemen en onszelf de middelen geven om hen in kaart te brengen.
Martyn Hole
Equity Investment Director bij Capital Group

‘Europa is de bakermat van verfijning en exclusiviteit. Op korte termijn zal het “covidspaargeld” dat tijdens de lange maanden van ontbering is opgebouwd, zijn weg vinden naar goederen die met wellness en luxe worden geassocieerd. Die tendens wordt versterkt door het herstel van de reissector, wat er nog eens een cyclisch element aan toevoegt. LVMH, het Franse vlaggenschip van de luxesector, is de belangrijkste speler in deze markt waar alleen de sterkste merken kunnen overleven. LVMH beschikt over een iconische merkenportefeuille, met merken als Louis Vuitton, Dior, Bulgari en Moët & Chandon, en zal op lange termijn veel cash genereren.

In de sector van de fast moving consumer goods is Ocado, een bedrijf dat is opgericht door drie bankiers van Goldman Sachs, zo'n 20 jaar geleden van start gegaan met de bezorging van supermarktproducten. Er is geen fysiek verkooppunt, alle bestellingen - met een keuze uit tienduizenden producten - worden geplaatst via een app en geleverd vanuit grote distributiecentra. Ocada maakt gebruik van unieke AI-technologie waarbij vanuit elk distributiepunt ruim 200.000 bestellingen per week worden verwerkt door robots, met nagenoeg geen afval. Door covid is het online winkelen in een stroomversnelling geraakt. Het concept van “click&go” boodschappen doen in het weekend slaat ook aan en zal de sector verder stimuleren.

In de sector diergezondheid is Genus, een Brits biotechbedrijf dat het genetische profiel van landbouwdieren wil verbeteren, een interessante speler. De kwaliteit van vlees en melk kan worden verbeterd door het optimaliseren van voederefficiëntie, voortplantingssnelheid, eiwit- en vetgehalte en vruchtbaarheid van vee. Dat biedt een antwoord op de groeiende vraag naar melk in een aantal van de dichtstbevolkte landen ter wereld, waaronder India en Pakistan. Het onderzoek van Genus naar ziekteresistentie bij varkens sluit aan bij de groeiende vraag van de Chinese bevolking.

Europa beschikt over echte marktleiders met een mondiale uitstraling, maar we moeten alleen tijd nemen en onszelf de middelen geven om hen in kaart te brengen.’

Wilt u meer inzichten van onze experts? Klik hier en meld u aan.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.