Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Media van de toekomst: de metaverse en gaming

Overnames van miljarden dollar in de wereld van videogames, de mondialisering van content en de doorbraak van de metaverse: de audiovisuele sector blijft grote veranderingen ondergaan. Die transformatie brengt diepgaande veranderingen teweeg in de manier waarop we met elkaar communiceren en ons ontspannen.

‘In januari werden in 21 dagen drie grootschalige overnames aangekondigd in de gamessector, een sector die goed is voor 200 miljard dollar’, vertelt Jody Jonsson, portefeuillebeheerder bij Capital Group. ‘Microsoft maakte zijn intentie bekend om de videospelmaker Activision Blizzard (Call of Duty, World of Warcraft) te kopen voor een bedrag van 75 miljard dollar. Take-Two Interactive kondigde de overname aan van de uitgever van mobiele games Zynga (FarmVille) voor 12,7 miljard. En Sony maakte bekend dat het Bungie, de producent van het zeer populaire Halo en Destiny, overneemt voor 3,6 miljard.’

‘In streaming en sociale netwerken neemt de concurrentie toe’
Martin Romo
aandelenportefeuillebeheerder bij Capital Group

De audiovisuele sector evolueert trapsgewijs. We zagen dat met de komst van het internet begin jaren 2000, gevolgd door de opkomst van YouTube, sociale netwerken, smartphones en videostreaming. Vandaag leven we in een wereld waar het kijken naar de klassieke televisie en het bioscoopbezoek sterk teruglopen. Interactieve games lijken het eldorado waarvan de groei aanhoudt en zelfs versnelt.

‘In streaming en sociale netwerken neemt de concurrentie toe’, merkt Martin Roma op, portefeuillebeheerder bij Capital Group. ‘En de bedrijven aarzelen niet meer om buiten hun corebusiness te kijken. Zo lijdt Netflix – de onbetwiste leider in videostreaming – onder felle concurrentie van Amazon en Apple, en ook van klassieke bedrijven als Disney. Die laatste wist in minder dan drie jaar 130 miljoen abonnees te strikken voor zijn streamingdiensten. Voor korte video’s moet Facebook het opnemen tegen het Chinese TikTok, dat door de lancering van Reels in 2021 de meest gedownloade app werd.

‘Wordt de metaverse het volgende disruptieve medium?’
Jody Jonsson
aandelenportefeuillebeheerder bij Capital Group

Wereldwijde series met ondertiteling

Vooral jongeren hebben de klassieke televisie laten vallen. Kabel-tv heeft plaatsgemaakt voor streaming en sportwedstrijden die rechtstreeks gestreamd worden. De productie en de consumptie van content mondialiseert. Zo vonden de opnames van drie van de populairste Netflix-series, Squid Game, Lupin en La Casa de Papel, plaats in Zuid-Korea, Frankrijk en Spanje. En de meeste kijkers kijken intussen liefst naar de originele versie met ondertiteling.

‘Wordt de metaverse het volgende disruptieve medium?’, vraagt Jody Jonsson zich af. ‘Dat digitale universum is zeer populair. Je wordt er volledig in ondergedompeld, en de gebruikers communiceren met elkaar via avatars en betalen met cryptomunten. Naast Meta Platforms (ex-Facebook) en Activision/Microsoft, zijn er ook nog het onafhankelijke Sandbox en Decentraland. Beleggers moeten daarmee rekening houden, want de ontwikkeling zal explosief toenemen. Daardoor zal ook de behoefte aan bandbreedte groter worden.’

DE ESSENTIE

  • De audiovisuele sector evolueert in golven
  • Videogames kennen een aanzienlijke groei, terwijl streaming de andere uitzendkanalen verdringt
  • De metaverse zal zeer snel groeien, beleggers moeten er open voor staan

Meer analyses van de experts van Capital Group vindt u hier

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.