Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Terug naar de wereld van voor de pandemie?

©Getty Images

De Covid-19-pandemie heeft de wereld en zijn economie overvallen. Maar anders dan bij de wereldwijde financiële crisis kunnen we nu de afloop van de crisis wel ontwaren. Aan het einde zal er een behandeling of een vaccin zijn, of op zijn minst groepsimmuniteit. Dat neemt niet weg dat sommige domeinen drastisch en blijvend zijn veranderd.

De videoconferencingdienst Zoom had 10 miljoen abonnees voor de corona-epidemie, vandaag zijn dat er 400 à 500 miljoen. Dat aantal kan weer zakken tot 200 miljoen, maar het zal niet meer tot onder de oorspronkelijke 10 miljoen dalen. Ook wie zich bekeerde tot onlineaankopen, vindt weinig redenen om weer voor traditionele aankopen te kiezen. Ons gedrag is permanent veranderd.

De nieuwe onlinetrends zorgen voor sectorale veranderingen die veel verder reiken dan wat we op het eerste gezicht opmerken, meent Martyn Hole, directeur beleggingen bij Capital Group. De pandemie heeft de reissector bijvoorbeeld een zware klap toegebracht. De situatie was catastrofaal voor luchtvaartmaatschappijen, reisbureaus en hotels. Toch loont het de moeite om wat Martyn Hole ‘het subtiliteitseffect’ noemt, nader te onderzoeken.

Zakenreizen en toerisme

Martyn Hole, Directeur beleggingen bij Capital Group

In het algemeen is de impact van de pandemie op reizen rampzalig. Wat professionele verplaatsingen betreft, kunnen afspraken met klanten perfect via telefoon of online worden gehouden. De vraag is dus: gaan we vergaderingen meer en meer op afstand houden? En zal de markt van zakenreizen daardoor structureel veranderen?

Toerisme kan niet op die manier worden vervangen. Er bestaat geen geloofwaardig virtueel surrogaat voor een citytrip naar Parijs en de ervaring van de klim op de Eiffeltoren. Daarom zal het toeristische luik van de reissector vroeger en sterker opleven dan het segment van de zakenreizen.

'De nieuwe onlinetrends zorgen voor sectorale veranderingen die veel verder reiken dan wat we op het eerste gezicht opmerken'
Martyn Hole
Directeur beleggingen bij Capital Group

Eenzelfde sector bestaat uit verschillende luiken of segmenten, legt Martyn Hole uit. ‘Om terug te komen op het “subtiliteitseffect”. Luxehotels bevinden zich vaak in het stadscentrum, het merendeel van hun klanten komt aan per vliegtuig, veel van die klanten zijn zakelijke klanten, en een groot deel van de inkomsten van die hotels komt uit de bars, restaurants en andere nevendiensten. De hotels uit het midden- of lagere segment liggen meestal in de periferie, klanten bereiken het hotel doorgaans met de wagen en geven veel minder geld uit aan nevendiensten. In de hotelwereld heeft het eerste type etablissement dus misschien wat tijd nodig om zich te herstellen, terwijl het tweede type mogelijk sneller opveert en het zelfs vrij goed kan doen.’

De essentie herbekijken

Voor zakenreizen geldt nog altijd een nagenoeg volledig reisverbod, wat de productiviteit heeft verhoogd. ‘De externe vergaderingen zijn met ongeveer een derde gestegen tegenover februari’, becijfert Martyn Hole. ‘Met daarbovenop meer rechtstreekse toegang dan gewoonlijk tot de directie van de bedrijven, want de senior managers, financieel directeurs en CEO’s nemen persoonlijk deel.’

Dat verplaatsingen door steden, landen en tijdzones wegvallen, vertaalt zich in tijd- en energiewinst. Enkele klikken volstaan om van de ene vergadering naar de andere te gaan. Dat proces is nu goed verankerd, zelfs voor vergaderingen waarvan het vroeger ondenkbaar was dat ze online werden gehouden.

Toch moeten we sommige dingen nog altijd met eigen ogen zien om een beter inzicht te krijgen. Een analist van de mijnsector, bijvoorbeeld, kan de werking van een mijnbouwbedrijf moeilijk begrijpen zonder een bezoek ter plaatse. En dus blijft het essentieel om te reizen en te observeren hoe de directie de lokale werkkrachten en de veiligheidsmaatregelen behandelt.

De pandemie zal dus sporen nalaten. Terwijl sommige sectoren min of meer naar hun vroegere situatie terugkeren, blijven andere sectoren voor altijd veranderd. Iedereen moet zich aanpassen, ook beleggers.

Hier leest u meer over de kansen die Capital Ideas biedt aan langetermijnbeleggers.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.