Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Febelfin Academy zet in op leren met impact

Febelfin Academy is de opleidingspartner bij uitstek van de financiële sector. Het afgelopen coronajaar zorgde voor een uitbreiding van het hybride aanbod. De nadruk ligt eens te meer op impactvol lesgeven.

Drie à vier jaar geleden al trok Febelfin Academy de kaart van blended learning. De combinatie van verschillende leervormen, zoals klassikale trainingen en e-learnings, werd vanaf toen consequent toegepast binnen het opleidingsaanbod. ‘We beschikten dus reeds over een solide basis’, zegt managing director Ann Vanlommel. ‘De coronacrisis heeft de digitale transformatie wel versneld en versterkt. Een meevaller was het feit dat we in juni 2020 naar onze nieuwe kantoren konden verhuizen: die zijn uitgerust met recording en videostreaming faciliteiten.’

Blended learning staat of valt bij de technologie, maar ook bij de lesgever’, stelt Bart Corthouts, learning project manager bij Febelfin Academy. ‘De toegevoegde waarde zit in het impactvol lesgeven. In het theoretische e-learninggedeelte kan je bijvoorbeeld extra’s zoals video’s en meerkeuzevragen inbouwen. Maar op het moment dat je elkaar echt ziet, moet je zorgen voor een heuse leerimpact. Vragen beantwoorden, ervaringen uitwisselen, oefeningen voorzien, rollenspelen organiseren en begeleiding geven: die interactiviteit is cruciaal.’

Blended learning staat of valt bij de technologie, maar ook bij de lesgever.

Bart Corthouts
Learning project manager bij Febelfin Academy

‘Flipping the classroom’

‘We evolueren steeds meer naar dit ‘flipping the classroom’-principe’, zegt Corthouts. ‘Dat is bijvoorbeeld het geval voor onze opleiding ‘Patrimonial approach for private bankers’. De klassikale of digitale lestijd wordt niet meer gebruikt om theorie uit te leggen, want die nemen de cursisten vooraf door dankzij e-learnings. Tijdens de echte les is er dan ruimte voor onder meer vragen, discussies en oefeningen.’

Ann Vanlommel meent dat 75 tot 80 procent van het cursusaanbod in aanmerking komt voor een digitale of blended vorm. ‘Neem nu onze opleidingen rond soft skills’, illustreert ze. ‘Daarin is interactiviteit erg belangrijk. Eerst kan je de theorie aanbieden via een e-learningsessie van een uur. Daarna volgt dan een groepstoelichting van drie of vier uur, klassikaal of via een interactief webinar. En nadat de cursisten de theorie al wat in de praktijk hebben kunnen omzetten, volgt nog een individueel terugkoppelingsmoment van een uurtje.’

De coronacrisis heeft de digitale transformatie versneld en versterkt.

Ann Vanlommel
managing director bij Febelfin Academy

Uitdagingen

Opleidingen aanbieden in een digitale vorm brengt uiteraard een aantal uitdagingen met zich mee. ‘Dat is zeker het geval binnen sectoren die met gevoelige klantendata werken’, zegt Ann Vanlommel. ‘Toen bij de start van de coronacrisis iedereen overschakelde naar digitale communicatietools, werd Zoom plots erg populair. Maar al snel doken er vragen op rond de gegevensbescherming en -beveiliging van de gebruikers. Zoom bleek allerminst geschikt voor toepassingen binnen de financiële sector.’

‘De confrontatie met Zoom heeft bevestigd dat snel schakelen essentieel is’, aldus Bart Corthouts. ‘Maar naast de technologie moet je ook rekening houden met de infrastructuur. Binnen de banksector is die zeer sterk beveiligd, waardoor bijvoorbeeld thuiswerkers hun webcamera niet zomaar kunnen inschakelen. Dat maakt interactief opleidingen geven vanop afstand extra lastig. Ook de beperkte bandbreedte van een banknetwerk speelt mee: het spreekt voor zich dat financiële transacties altijd voorrang krijgen.’

Klaar voor de toekomst

Febelfin Academy trekt dus resoluut de innovatiekaart, en is daardoor naar eigen zeggen klaar voor de toekomst. ‘Samen met onze partners en lesgevers hebben we snel geschakeld om onze opleidingen in de meest optimale vorm te gieten’, klinkt het. ‘De digitale versnelling heeft geleid tot een aanbod van meer dan 200 opleidingen met een mix van digitale leervormen.’ Een overzicht van het actuele opleidingsaanbod van Febelfin Academy vind je hier.

Examens vanop afstand

Febelfin Academy neemt ook erkende examens af. Door thuiswerk is er in de nieuwe gebouwen voldoende ruimte om de kandidaten op een veilige manier te ontvangen. Vanaf mei kan dit nu ook volledig op afstand. Ann Vanlommel: ‘Dat gebeurt via een specifiek protocol. Het systeem beperkt je handelingen op je computer, en je webcam én smartphonecamera filmen je continu. Een examinator houdt je in het oog, en krijgt ook hulp van software die atypische reacties detecteert. Alles wordt ook opgenomen, zodat eventuele onregelmatigheden achteraf kunnen gecheckt worden.’

 

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.