Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

De troeven van een lokale beleggingsadviseur

'Zeker voor startende beleggers is een persoonlijke beleggingsadviseur cruciaal’, meent Christian Steeno, Directeur Commercieel Beleid en Marketing Crelan

Als belegger krijgt u almaar meer toegang tot onlinemogelijkheden. Toch biedt de klassieke beleggingsadviseur nog altijd een belangrijke meerwaarde.

Beleggingsplatformen op internet kenden de afgelopen jaren een sterke opmars. Ze beloven permanente toegang tot de beurzen en gerobotiseerde adviezen. ‘Maar zeker voor startende beleggers is een persoonlijke beleggingsadviseur cruciaal’, meent Christian Steeno, Directeur Commercieel Beleid en Marketing bij bank Crelan. ‘In een lokaal verankerde bank zoals de onze is elke agent betrokken bij alle projecten van zijn klanten, zowel in de privé- als in de professionele sfeer. Dit totaalbeeld geeft een duidelijk zicht op hun langetermijndoelstellingen en op de oplossingen die daarvoor geschikt zijn.’

‘Een bank moet haar klanten uiteraard de “online basics” bieden, bijvoorbeeld om effecten te verhandelen en je portefeuille op elk moment te raadplegen’, gaat Steeno voort. ‘Maar Crelan gelooft in de complementariteit tussen een internetplatform en een lokale beleggingsadviseur. De persoonlijke face-to-face aanpak is essentieel om de beginnende belegger wegwijs te maken in alle mogelijkheden en oplossingen. Ook het demystifiëren van een aantal mythes is een belangrijk aspect in die adviesfunctie, denk maar aan “beleggen is moeilijk” en “beleggen is alleen voor de rijken”.’

Van vader op zoon
In heel wat Crelan-kantoren volgen agenten elkaar op van vader op zoon. Ook klanten zijn er meestal al generaties lang kind aan huis. ‘Die toegankelijkheid en duurzame relaties staan in schril contrast met klantencontacten in typische grootbanken, waar contactpersonen voortdurend wijzigen’, stelt Christian Steeno. ‘Onze adviseurs kénnen hun klant. Meer nog: ze maken deel uit van zijn ecosysteem. Ze gebruiken hun ervaring om zijn psychologie te begrijpen en om hem indien nodig tegen zichzelf te beschermen. Maar uiteraard heeft de klant altijd het laatste woord.’

‘Een persoonlijke face-to-face aanpak is essentieel voor de beginnende belegger'
Christian Steeno
Directeur commercieel beleid en marketing bij bank Crelan

Door de juiste vragen te stellen, brengt de agent eerst de noden en vragen van de klant in kaart. Dankzij zijn holistische kijk op het vermogen, de risicobereidheid en de beleggingshorizon kan hij vervolgens producten op maat voorstellen. ‘Daarbij wordt de Crelan-adviseur ondersteund door de hoofdzetel’, merkt Steeno op. ‘Ondanks zijn lokale verankering kan hij altijd terugvallen op professionele teams die oplossingen ontwikkelen en aanreiken. Onze agenten volgen ook zelf geregeld opleidingen, die hen een actuele kijk geven op de financiële markten.’

Langetermijnstrategie
Beleggen vraagt een langetermijnvisie. De duurzame relatie tussen de adviseur en zijn klant is dan ook een extra troef bij de opvolging en bijsturing van de portefeuille. Christian Steeno: ‘De agent waakt er voortdurend over dat je portefeuille blijft beantwoorden aan je profiel. Door regelmatig gesprekken te voeren, komt hij ook te weten of je beleggingsdoelstellingen nog altijd up-to-date zijn. Bovendien evalueert hij continu jouw gebalanceerde langetermijnstrategie, waarin zowel spaar- en beleggingsoplossingen, kredietformules als verzekeringen thuishoren.’

Wilt u vrijblijvend ontdekken hoe een persoonlijke Crelan-adviseur een meerwaarde betekent voor uw beleggingen? Klik dan hier.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.