Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Onze ambitie? Het consumptiemodel herdefiniëren'

Géraud Strens, Ekivrac ©Crelan

Ekivrac is meer dan een kruideniersketen die producten in bulk verkoopt. Met zijn businessmodel wil oprichter Géraud Strens de grondbeginselen van de dagelijkse consumptie in België herdefiniëren. Een stevige ambitie, die gebaseerd is op sterke waarden.

Drie jaar geleden startte Géraud Strens Ekivrac. Ondertussen zijn er al vijf winkels, en die zijn anders dan de doorsnee kruidenierswinkel. Niet alleen de inrichting maakt een verschil: veel hout, bulkproducten, en overal grijptangen en schepjes. Ook zijn businessmodel is vernieuwend: Ekivrac wil de consumptiegewoonten van de doorsnee Belg aanpakken. ‘We streven naar een meer ecologisch en duurzaam model. En dan is bulk een must’, legt Géraud Strens uit. ‘Soms is een verpakking noodzakelijk, maar dat beperken we tot een absoluut minimum. Daarnaast verkopen we bioproducten, want die zijn beter voor mens en planeet. En heel wat producten hebben ook het Fairtrade-label.’

‘Dankzij de korte keten steunen we het economisch weefsel rond elke winkel.’
Géraud Strens
Oprichter Ekivrac

Ekivrac legt de nadruk op lokale producten. ‘Dankzij de korte keten steunen we het economisch weefsel rond elke winkel. Daarbij overtuigen we regelmatig lokale landbouwers en veehouders om op bio over te stappen.’

'Ekivrac werkt bij voorkeur met lokale producten die op maximum 25 km van het verkooppunt zijn geproduceerd. Zo is dat ook vastgelegd in het charter van het bedrijf. Daarna volgen Belgische producten en pas daarna producten uit andere landen van de Europese Unie, en dan in eerste instantie uit de buurlanden.’

Consumentenbewustzijn

Ekivrac stelt vandaag 21 mensen tewerk. De vijfde winkel opende onlangs in Soignies. En Géraud Strens plant in Wallonië in de eerste helft van 2020 nog drie verkooppunten. ‘Sommige winkels worden in franchising uitgebaat, andere beheren we volledig zelf. Voor elk verkooppunt is een investering van 100.000 tot 200.000 euro nodig’, zegt Strens. ‘Afhankelijk van de oppervlakte en de ligging van de winkel, bedraagt de omzet 0,7 tot 1,5 miljoen euro.’

Nood aan financiering voor uw kmo? Vind een business-expert in uw buurt

En het groeipotentieel is groot. ‘Consumenten worden zich almaar bewuster van het belang van gezonde voeding en van hun impact op onze planeet’, zegt Géraud Strens. ‘Die ingesteldheid vonden we ook terug bij Crelan. Dankzij Crelans verleden geloofde de bank meteen in ons project met een sterke agrarische dimensie. Ze begrepen onmiddellijk welke richting we uit wilden. Als het over zakendoen gaat, spreken we dezelfde taal.’

Het dossier was ook technisch complex. Crelan hielp Strens bij de aankoop van een gebouw dat in het bezit was van een oude nv. ‘We moesten een vastgoedholding oprichten om de aandelen van die bestaande vennootschap te verwerven. ‘Ik ben accountant van opleiding en had op dat gebied al bepaalde stappen ondernomen. Crelan leende ons 280.000 euro voor de aankoop en vervolgens nog eens 180.000 euro voor aanpassingen aan de site: renovatie, aankoop van materiaal, voorraad, enzovoort.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.