Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Beter cijfers dan sentiment

Pieter Delaere, analytics consultant bij delaware

Voor belangrijke beslissingen baseert u zich beter op cijfers dan op sentiment of uw buikgevoel. Dat is voor de meeste ondernemingen vanzelfsprekend. Om dit echter in de praktijk om te zetten op alle niveaus in een organisatie zodat iedereen dezelfde taal spreekt en dezelfde bronnen aanwendt, is minder evident.

BMT is een Belgische familiale groep met ongeveer 5.500 werknemers. De onderneming is wereldwijd actief in de productie van hoge precisie onderdelen tot op 0,001 mm nauwkeurig voor sectoren als de lucht, automobiel, scheepvaart, spoorwegen, zware industrie, gezondheidszorg, glasindustrie, enzovoort.

Hoe evolueren de salescijfers en wat is de prognose? Hoeveel werknemers verlieten het bedrijf en hoeveel kwamen erbij? Hoeveel bedroegen de energiekosten? Waren er afgelopen kwartaal minder arbeidsongevallen? Het feit dat de activiteiten van BMT verspreid zijn over landen en vestigingen met verschillende businessmodellen, betekende dat zelfs het antwoord op deze simpele vragen een uitdaging kon zijn.

Stijn Caroen, group data architect bij BMT Group

‘Onze groep groeide de jongste vijf jaar snel, van 400 naar 600 miljoen euro omzet. Hierdoor kwam het besef bij het topmanagement dat we moesten transformeren’, vertelt Stijn Caroen, group data architect bij BMT Group. ‘We hadden nood aan scherpere inzichten - over de groep heen - om efficiënter te worden en klanten tevreden te houden. We wilden beslissingen meer met feiten en data onderbouwen, en minder vanuit de onderbuik’, gaat hij voort. ‘Ons traject om een meer data gestuurde onderneming te worden, startte drie jaar geleden met de introductie van een SAP-informatiebeheersysteem.’

Eenduidigheid vereist 

Dit management information system, gebouwd in SAP HANA, overspant alle kerndomeinen van de BMT Group: van sales tot facilities, van HR tot productie. ‘Het platform centraliseert alle data in de cloud en laat een eenduidige rapportering toe. Die eenduidigheid was vroeger een pijnpunt voor BMT’, haakt Pieter Delaere in, analytics consultant bij delaware. ‘Een voorbeeld? Een “langdurige afwezige” was in de ene vestiging iemand die langer dan een maand afwezig was, in de andere iemand die zes maanden afwezig was. Dat leidde natuurlijk tot weinig bruikbare data. Daarom moesten we eerst heel wat datadefinities harmoniseren.’

De omwenteling van gefragmenteerd datamanagement naar gecentraliseerd en geüniformeerd datamanagement leverde BMT ondertussen heel wat voordelen op. ‘Meer transparantie, kostenbesparingen, verbeterde efficiëntie, hogere klanttevredenheid en een direct effect op P&L’, somt Stijn Caroen op. ‘Behalve antwoorden op wat, wie, waar, wanneer, hoe en hoeveel, levert het platform ook antwoorden op het waarom. Is de omzet van vestiging X lager dan vorig kwartaal? Met één druk op de knop helpt het SAP data platform je met het vinden van de belangrijkste oorzaken, waarbij je de data tot op detailniveau kunt laten analyseren.’

Enkele praktische verwezenlijkingen bij BMT Group
  • De nieuwe aanpak maakt het mogelijk de productieplanning bij te sturen tot op het niveau van individuele productieorders. Dit resulteert in optimale leveringen en een hogere klantentevredenheid.
  • Tijd en energie die vroeger aangewend werden voor datavergaring, het maken van grafiekjes, het opstellen van PowerPoint presentaties … worden nu gebruikt voor analyses en optimaliseringen. In plaats van PowerPoint te gebruiken, presenteren de sales- en operationsteams bijvoorbeeld hun bevindingen rechtstreeks vanuit SAP Analytics Cloud.
  • Via het SAP HANA platform, bouwde BMT in twee dagen tijd een applicatie die het toelaat om dagelijks de impact op te volgen van Covid-19 op al zijn vestigingen: potentiële problemen bij klanten en leveranciers, besmettingen bij eigen medewerkers, enzovoort.
  • Simulatie en monitoring van strategische beslissingen, bijvoorbeeld de gerealiseerde kostenbesparing  van de verplaatsing van de productie van onderdelen van de ene locatie naar de andere.

 

Sterk partnership met delaware

Het ontwikkelingstraject naar een data gestuurde onderneming kwam er in co-creatie met delaware. In de loop van de jaren bouwde BMT ook zelf heel wat expertise op, waardoor  het platform voor een groot stuk verder autonoom uitgebouwd kon worden. Tegelijkertijd worden kernapplicaties, zoals het ERP en HR systeem, samen met delaware herzien om tot een hogere kwaliteit van input-data te komen. ‘De rol van delaware is en was vooral die van een begeleidende partner: we delen onze ervaring en kennis, geven tips en tricks en sturen bij waar nodig’, vertelt Pieter Delaere. ‘Een data gestuurde onderneming worden, vraagt een andere mindset van de medewerkers. Het vergt van hen een constante en collectieve inspanning om analytisch te denken. Wij geloven dan ook dat een datagedreven bedrijf in de eerste plaats mensgedreven is, evenwel ondersteund door de juiste technologie en governance’, besluit Stijn Caroen.

Een datagedreven onderneming worden: tips en aandachtspunten 

●       Consistente en accurate gegevensinvoer is vitaal en vergt constante aandacht. Ook ‘kleine’ datapunten zijn belangrijk in het grote plaatje.

●       Een sterke analytische visie en een beleidsraamwerk zijn nodig om te voorkomen dat iedereen op een eiland werkt en data in silo’s verdwijnt.

●       Blijf kritisch: hoewel AI-gedreven tools helpen om inzichten op te bouwen, vertrouw je ze beter niet blindelings.

●       Maak een contentplan voor alle stakeholders om een echte community te creëren. Bij BMT organiseren ze regelmatig interne conferences waarbij ze best practices en ideeën uitwisselen over alle businessunits heen.

●       Een analytische cultuur lanceren is een echt veranderingsproces. Open communicatie en discussie zijn cruciaal.

●       Kies voor een strategische partner die open communiceert, bewezen kennis en kunde heeft en die actief meedenkt over het grotere plaatje.

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden

Een management information system: voor heel wat mensen klinkt dat erg abstract en moeilijk tastbaar. Daarom werkte delaware een set kaarten uit, waarop de toepassingen voor de eindgebruiker op een heel visuele manier worden voorgesteld. Die kaarten worden ingezet tijdens workshops om elke deelnemer mee in het verhaal te krijgen.

Een management information system: voor heel wat mensen klinkt dat erg abstract en moeilijk tastbaar. Daarom werkte delaware een set kaarten uit.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.