Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Hoe smart maintenance uw onderneming (kosten)efficiënter maakt

Pieter-Jan Pruuost, manager intelligent apps bij delaware en Laura Debrock, SAP EAM lead expert bij delaware

Net als in het wielrennen, kan materiaalpech uw onderneming heel wat prijzengeld kosten. Een gedegen onderhoud van uw installaties is cruciaal. Gekwalificeerde onderhoudstechnici zijn schaars en de komende jaren verdwijnt een generatie ervaren technici van de arbeidsmarkt. Hierop kan smart maintenance een antwoord bieden.

Tim (26) werkt als onderhoudstechnicus in een Antwerps farmabedrijf. ‘s Morgens verschijnt op zijn tablet welke pompen hij vandaag een onderhoudsbeurt moet geven. Voor elke klus ziet hij precies welke onderdelen en tools nodig zijn. En zijn tablet wijst hem de weg naar de exacte locatie van zijn eerste klus. 

Ter plaatse zet Tim zijn smart glasses op, een Hololens bril met augmented reality. De bril identificeert de pomp, en met een vingerknip projecteert Tim zijn werkorder en de manual op een muur. Als hij de behuizing verwijderd heeft, ziet Tim een barst in een onderdeel. Omdat hij zoiets nooit eerder zag, belt hij Dieter (54) via zijn Hololens. 

Smart maintenance biedt ook een antwoord op een ruimer maatschappelijk probleem. ‘Crisis of niet: het blijft voor elk bedrijf knokken om gekwalificeerde technici.' ©panuwat - stock.adobe.com

Vanop kantoor in Hamburg kijkt Dieter - een ervaren rot in het vak - mee door de bril van Tim en geeft hem de nodige aanwijzingen. Van de veertien bouten moeten er vier losgeschroefd worden. Alsof er magie in het spel is, omcirkelt Dieter vanop honderden kilometers afstand de vier bouten met een virtuele marker. Welke richting Tim zijn hoofd ook draait, door zijn smart glasses ziet hij precies welke bouten hij moet losschroeven.

Als de klus erop zit, tikt Tim een kort verslagje op het virtuele toetsenbord dat voor hem ‘in de lucht zweeft’. De foto’s die hij tijdens het onderhoud nam met een stemcommando sleept hij in het verslag. Daarnaast wijst zijn tablet hem de weg naar de volgende klus.

Van sciencefiction naar non-fictie

Verre toekomstmuziek? Helemaal niet. ‘Dit soort toepassingen vind je vandaag al bij enkele van onze klanten, hier in België. En het is maar een van de mogelijkheden van smart maintenance’, vertelt Pieter-Jan Pruuost, manager intelligent apps bij delaware. ‘Bij smart maintenance worden  nieuwe, innovatieve toepassingen gebruikt om het onderhoud van installaties kostenefficiënter te maken, onder meer door virtual en augmented reality, big data, artificiële intelligentie, internet of things (IoT) en binnenkort ook 5G in te zetten.’

‘Bij smart maintenance gebruik je innovatieve technologie om het onderhoud van je installaties kostenefficiënter te maken.’ - Pieter-Jan Pruuost, manager intelligent apps delaware

Met smart maintenance kan je heel wat praktische uitdagingen tackelen. ‘De werkplanner krijgt veel minder repetitieve taken op zijn of haar bord. De technicus weet precies welke tools en vervangstukken nodig zijn voor welke klus. Je hebt een duidelijk zicht op de workflow en rapportering van tijd en materiaal, enzovoort’, somt Laura Debrock op, SAP EAM lead expert bij delaware. Vandaag zijn er diverse toepassingen op de markt, zoals een SAP Asset Manager of FieldAnywhere, deze tools functioneren zowel online als offline. De applicaties integreren volledig in de Enterprise Resource Planning (ERP) van SAP. Zo kan de technieker zijn of haar acties uitvoeren in de FieldAnywhere applicatie, de afhandeling qua facturatie, voorraadbeheer, enzovoort gebeurt in de achtergrond in het ERP-systeem.

Schaarste aan technici

Smart maintenance biedt ook een antwoord op een ruimer maatschappelijk probleem. ‘Crisis of niet: het blijft voor elk bedrijf knokken om gekwalificeerde technici. En terwijl de instroom aan nieuw talent gering blijft, gaat de oudere generatie met pensioen. Daarmee dreigt ook expertise verloren te gaan’, stelt Pruuost vast. ‘Smart maintenance kan voor elke onderneming een deel van de oplossing zijn. Met smart glasses kan je bijvoorbeeld complexe handelingen herkennen en opslaan met artificiële intelligentie, en bijvoorbeeld een instructiefilm genereren die een andere technicus bij het volgende onderhoud ter plaatse kan oproepen. Met spraaktechnologie kan je dat filmpje ook automatisch verrijken met ondertitels en of vertalingen. We oogsten de bestaande kennis en data van op de werkvloer zonder het werk op zich per se te wijzigen. En wij brengen die toekomst vandaag al.’

‘Als bijkomende troef kan een technicus vanop afstand meekijken.’ - Laura Debrock, SAP EAM lead expert delaware

‘Als bijkomende troef kan een technicus vanop afstand meekijken. Dat is niet alleen handig in tijden van afstandsregels, het verhoogt ook de kostenefficiëntie. Vanop afstand kan een ervaren technicus een nieuwe collega aansturen. Zo kan onze Dieter vanuit Hamburg perfect collega’s verder helpen, of ze nu in Antwerpen, Houston of Guangzhou werken’, gaat Debrock voort. ‘Dergelijke innovaties uit de ruimtevaart, defensie en gaming kunnen vandaag al in het bedrijfsleven. En dat hoeft niet alleen om bedrijven te gaan met gigantische machineparken. Ook kleinere ondernemingen kunnen FieldAnywhere en andere innovatieve toepassingen gebruiken om de kostenefficiëntie van hun onderhoud te verhogen.’

‘Smart maintenance in stroomversnelling 'dankzij' corona’

Met 39.000 werknemers is Atlas Copco een wereldwijde speler in onder meer compressoren, generatoren en vacuumpompen. ‘We bouwen niet alleen apparatuur, maar zorgen ook voor onderhoud en herstellingen, ter plaatse bij de klanten’, vertelt Simon Helsen, VP Engineering & Technical Support. ‘Al ruim 10 jaar zetten we, binnen onze service afdeling, heel hard in op digitalisatie en standardisatie waarbij we ondertussen één uniform systeem gebruiken om onze technici wereldwijd van werkopdrachten te voorzien. Een digitaal werkorder voor een technicus in Albanië ziet er dus net hetzelfde uit in Zambia.’

De jongste jaren zette Atlas Copco nog enkele stappen verder in de digitalisering en IoT omgeving. ‘Zo hebben we al onze compressoren met de cloud verbonden. Op die manier kunnen we vanop afstand elke compressor opvolgen als er onderhoud of een reparatie nodig is. En kunnen we dus voorspellen welke onderdelen en tools onze technici nodig zullen hebben en welke acties wellicht nodig zijn.’

‘Uiteraard kunnen er ook onverwachte problemen opduiken, waar de technicus geen raad mee weet. Een videocall opzetten via de smartphone was vroeger de standaard, maar vlot ging dat meestal niet. Als technieker wil je immers ook je handen vrij hebben. Daarom hebben we een paar jaar geleden oa. experimenten opgezet met smart glasses. De software brengt de lokale technicus in contact met een expert in zijn eigen taal. Door de coronacrisis, en de expertise van delaware, kwam die aanpak nu in een stroomversnelling. Pre-corona vlogen onze experts de wereld rond om de lokale technici te ondersteunen. Nu kan het gewoon vaak vanop kantoor. Zonder de vliegkosten, zonder de uitstoot en zonder de jetlag en met een snellere oplossing voor onze klanten tot gevolg.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.