‘Een kritische en leerzame 360-graden kijk op de managementprocessen van onze onderneming.’ Zo beschrijft CEO Mik Emmerechts het Best Managed Companies-traject van Locinox. ‘Het label behalen, is een mooie erkenning.’
Locinox uit Waregem ontwikkelt en produceert mechanisch en elektromechanisch hang- en sluitwerk voor hekken, poorten en toegangscontrole. De onderneming besloot in de eerste plaats aan het Best Managed Companies-programma deel te nemen om zichzelf een spiegel voor te houden. ‘Wij zagen dit als een mooie manier om onszelf grondig door te lichten’, vertelt CEO Mik Emmerechts.
Zo heeft het bedrijf ontdekt dat het niet evident is om op een heldere manier zijn unieke organisatiecultuur te omschrijven. ‘Het coachingtraject heeft ons daarin ondersteund. We kunnen onze strategie nu duidelijker vertalen naar onze medewerkers.’
Organische groei
Daarnaast greep Locinox het Best Managed Companies-programma aan om als bedrijf uit de schaduw te treden. De onderneming heeft de laatste tien jaar een mooie organische groei doorgemaakt. Het aantal personeelsleden wereldwijd steeg van 60 naar meer dan 300 mensen. ‘Maar omdat we in een niche-industrie actief zijn en 90 procent van onze klanten in het buitenland zit, kennen weinig mensen ons in België’, verduidelijkt Mik Emmerechts.
We zijn fors gegroeid. Maar omdat we in een niche-industrie actief zijn en 90 procent van onze klanten in het buitenland zit, kennen weinig mensen ons in België.
De internationale zichtbaarheid die voortvloeit uit het Best Managed Companies-label reikt voor Locinox verder dan merkbekendheid bij potentiële klanten. Het is volgens de CEO ook een manier om het werkgeversmerk te versterken. ‘Een krachtig employer brand zorgt ervoor dat nieuwe talenten zich sterker aangetrokken voelen tot ons bedrijf én dat bestaande medewerkers langer aan de slag willen blijven. In die zin versterkt dit label mee ons rekruterings- en retentiebeleid.’
Groeipijnen
Locinox werd door de onafhankelijke jury gelauwerd omwille van zijn groeistrategie en innovatie. Zo kiest het bedrijf er bewust voor om jaarlijks niet meer dan 15 procent te groeien, maar ook niet minder dan 10 procent. ‘Anders krijg je te kampen met groeipijnen’, zegt Mik Emmerechts.
Omdat twee derde van de toegevoegde waarde van Locinox afkomstig is van producten, en een derde van logistieke dienstverlening – binnen de 24 uur – op maat van de klant, is productinnovatie zeer belangrijk. ‘Wij streven ernaar om elk jaar vijf nieuwe patenten aan te vragen. Als kmo hebben we er inmiddels meer dan veertig.’
Ook digitalisering is een speerpunt van Locinox. Het bedrijf investeert elk jaar 2,5 procent van zijn omzet in ondersteunende IT-oplossingen. ‘Als b2b-onderneming komt 30 procent van onze omzet voort uit een online portaal. De volledige verwerking van bestellingen, orderverwerking, productie, assemblage en verpakking op maat, factuurverzending en cash collection verloopt volledig geautomatiseerd. Ook dat vond de Best Managed Companies-jury een grote troef.’
‘Het management van Locinox vertaalde het advies dat het kreeg tijdens het Best Managed Companies-traject snel in concrete acties. Zo creëerde de organisatie de juiste structuren om gericht en flexibel te reageren op de dagelijkse uitdagingen en opportuniteiten.’
Ulrike Debels, Director Deloitte Private & Best Managed Companies-coach