Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Er bestaat niet één nieuw normaal'

Eric Everard (CEO) en Anne Lafère (COO Easyfairs): ‘Als mensen na corona terug naar kantoor komen, moet een werkgever ze daar een voordeel bij bieden.’

Een turbulent jaar en de versnelde digitale transformatie hebben veel bedrijven getoond dat er niet één vorm van het nieuwe normaal bestaat. Bovendien gaat iedereen anders om met verandering, wat extra uitdagend is voor organisaties. Vijf Belgische Best Managed Companies vertellen hoe zij hun manier van werken hebben aangepast en hoe ze zich futureproof maken.

De komende jaren zullen zowel de werkplek, de inhoud van het werk, onze manier van werken en wie het werk uitvoert een verandering doormaken. Dat vraagt om een grote dosis wendbaarheid en veerkracht. Bedrijven en medewerkers hebben het voorbije jaar getoond dat ze daarover beschikken.

‘Nu komt het er voor die bedrijven op aan om die veerkracht op een structurele manier te verankeren in de organisatie. Dat is noodzakelijk omdat er de komende jaren meerdere versies van het nieuwe normaal zullen bestaan’, zegt Nathalie Vandaele, Human Capital Leader bij Deloitte.

‘Motivatie, purpose, energie en spontaniteit worden nog belangrijker in een job. Ook vaardigheden zoals kritisch inzicht en probleemoplossend denken worden cruciaal. Menselijke emoties en bepaalde contexten kunnen immers niet gedigitaliseerd of geautomatiseerd worden.’

Organisaties moeten ook hun thuiswerkpolicy herbekijken. ‘Telewerk zal binnenkort niet meer hetzelfde zijn als vandaag’, verduidelijkt Nathalie Vandaele.

Wat heeft uw organisatie tot nu toe geleerd tijdens de coronaperiode?

Anne Lafère (COO Easyfairs): ‘Thuiswerken was voor ons geen technische uitdaging, we werkten reeds volop in de cloud. Wel hebben we ons ecosysteem aangepast. We investeerden sterk in het trainen van onze managers, zodat ze ook vanop afstand hun mensen optimaal konden aansturen, wat totaal anders is dan het fysiek coachen van een team. Omdat wij actief zijn in een zwaar getroffen sector door de pandemie, was het een hele uitdaging om de motivatie en de energie van onze mensen op peil te houden. We hebben onze medewerkers persoonlijk opgevolgd, ook de collega’s die technisch werkloos werden.’

Bernard Saey, Managing Director SAEY: ‘We moeten bij hybride werken wel voorkomen dat mensen zich meer als freelancers dan als werknemers beginnen te beschouwen wanneer ze veel van thuis uit werken.’

Bernard Saey (Managing Director SAEY): ‘Wij hebben uitgebreid gecommuniceerd om de teamspirit bij telewerk levendig te houden. Dat lukt, maar we hebben de voorbij maanden ook nieuwe mensen aangeworven. Zij hebben meer moeite met de thuiswerkplicht. Vooral omdat ze veel collega’s nog nooit fysiek gezien hebben. Doorgedreven thuiswerk bemoeilijkt de onboarding en het overbrengen van de bedrijfscultuur naar nieuwe medewerkers.’

Gert Thienpont (HR-Directeur LVD Group): ‘Sinds corona werken onze mensen probleemloos samen met mekaar vanop verschillende geografische locaties. Het was voordien bijna ondenkbaar dat Europese en Noord-Amerikaanse medewerkers online samen zouden werken. Online werken doet afstand vervagen. Een bijkomend voordeel is dat internationaal reizen minder nodig wordt. Dat bespaart tijd en energie.’

Jean-François Herremans en Thomas Van Eeckhout, co-CEO’s EASI: ‘Drivers als purpose en motivatie worden nog belangrijker bij hybride werken.’

Thomas Van Eeckhout (CEO EASI): ‘Tijdens corona hebben we onze thuiswerkpolicy in samenspraak met onze mensen nog flexibeler gemaakt. Ik heb daar vooral uit geleerd dat mensen niet de hele tijd thuis willen werken. Ze willen na de pandemie een mix. Een hybride werkplek met twee tot drie dagen thuiswerk en de andere dagen op kantoor, dat is voor onze mensen de toekomst.”

Nicolas Bronchart (CEO Jema, CE+T Group): ‘Toen al onze mensen na de eerste lockdown terugkeerden naar de werkvloer, was er geen vraag om nog thuis te mogen werken. Thuiswerk wérkt voor ons bedrijf niet. Niet alleen omdat onze ingenieurs en r&d-medewerkers mee de productie begeleiden en klanten ondersteunen, maar bovenal omdat we een klein informeel bedrijf zijn met 35 mensen.’

Welke impact heeft het voorbije jaar op het engagement van medewerkers?

Anne Lafère: ‘Als mensen na corona terug naar kantoor komen, moet een werkgever ze daar een voordeel bij bieden. Er is geen meerwaarde aan kantoorwerk wanneer je de hele dag gewoon voor een computer zit. Dat kan thuis ook. Mensen zullen samen willen komen om te sparren met mekaar, te overleggen, ideeën uit te wisselen. Het is aan de werkgever om ze daarin te ondersteunen, via bijvoorbeeld uitnodigende flexibele werkruimtes.’

Nicolas Bronchart, CEO Jema (CE+T Group): ‘Toen al onze mensen na de eerste lockdown terugkeerden naar de werkvloer, was er geen vraag om nog thuis te mogen werken.’

Thomas Van Eeckhout: ‘Drivers als purpose en motivatie worden nog belangrijker bij hybride werken. Om talent aan boord te houden, is het belangrijk dat we onze bedrijfscultuur op dat vlak blijven versterken. Managers vervullen een sleutelrol. Zij staan direct in contact met hun teamgenoten en zijn het best geplaatst om mensen op te volgen en individuele feedback geven.’

Bernard Saey: ‘We moeten bij hybride werken wel voorkomen dat mensen zich meer als freelancers dan als werknemers beginnen te beschouwen wanneer ze veel van thuis uit werken. Om de band met het bedrijf te behouden, is het noodzakelijk om fysiek op de werkvloer aanwezig te zijn.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.