Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Onze mensen moeten hun werkomgeving als een tweede thuis ervaren'

‘We zorgen al vanaf de selectie dat de juiste mensen op de juiste plaats binnen het bedrijf belanden.’ - Stéphanie Feys, Managing Director Zuidnatie

Wie bij Zuidnatie werkt, doet dat met een passie voor logistiek en de maritieme sector. Het familiebedrijf in de Haven van Antwerpen speurt vanaf het selectieproces naar de juiste capaciteiten en talenten.

Zuidnatie is als logistiek familiebedrijf al meer dan 150 jaar gespecialiseerd in het behandelen, vervoeren en op- en overslaan van goederen. De onderneming is operationeel toonaangevend binnen de sector. Er wordt gewerkt met elektrische havenkranen en heftrucks en het wagenpark bestaat uit groene bedrijfsvoertuigen. ‘Maar innovatie, efficiëntie en duurzaamheid maken ook deel uit van ons HR-beleid’, zegt Managing Director Stéphanie Feys.

Zo vergroent Zuidnatie onder andere het woon-werkverkeer van zijn medewerkers door meer in te zetten op elektrische fietsen, speed pedelecs, openbaar vervoer en telewerken op locatie; ook na de coronapandemie.

Inhaalbeweging

Er is ook Bring a Friend, waarbij medewerkers vrienden kunnen aanbevelen voor een job binnen het bedrijf. ‘En met doelgerichte campagnes op sociale media versterken we ons werkgeversmerk. We krijgen meer spontane sollicitaties dan ooit’, zegt Stéphanie Feys.

Het zijn enkele van de vele voorbeelden waarmee het management het bedrijf een eigentijdse cultuur en identiteit geeft, en er ook in slaagt om die over te brengen op zijn medewerkers.

‘Op dat vlak heeft deze onderneming een schitterende inhaalbeweging gemaakt’, zegt Kevin Defour, die al drie jaar Zuidnatie begeleidt als Best Managed Companies-coach. ‘Het bedrijf is binnen de doorgaans traditionele maritieme sector een van de koplopers geworden op het vlak van het detecteren en het cultiveren van de capaciteiten en talenten van zijn medewerkers.’

Talentmanagement

Hoe Zuidnatie ervoor zorgt dat de juiste mensen op de juiste plaats belanden? ‘Dat gebeurt vanaf de selectie’, verduidelijkt Stéphanie Feys. ‘We hebben al onze functieprofielen gedetailleerd uitgeschreven. Wanneer iemand solliciteert, zien we onder meer dankzij die leidraad meteen of iemand over de juiste competenties beschikt: zowel voor de functie, als om door te groeien binnen onze organisatie.’

‘Zuidnatie is een hedendaagse onderneming met veel schwung, een sterke teamgeest en een zeer dynamische werknemersstrategie.’
Kevin Defour
Best Managed Companies-coach en Senior Manager bij Deloitte Private

Als er een duidelijke match is tussen de verwachtingspatronen van zowel de kandidaat als de organisatie, kan dat de start zijn van een bloeiende samenwerking. ‘We werken ook met startersfuncties’, vult Stéphanie Feys aan. ‘Een loketbediende kan bijvoorbeeld doorgroeien naar een functie als administratief medewerker of logistiek dossierbeheerder.’

Een gelijkaardig systeem bestaat voor operationele functies. Dankzij een opleidingsplan – met zowel interne als externe opleidingen – kunnen talenten heel doelgericht ontdekt en ontwikkeld worden.

Carrièrekansen

Zuidnatie meent dat het via deze aanpak het beste in zijn mensen naar boven haalt. Dat vertaalt zich in een hoge anciënniteitsgraad: mensen blijven lang aan de slag bij het bedrijf. En er worden nieuwe talenten ontdekt en verder ontwikkeld.

‘Daar ben ik het levende bewijs van’, zegt Joyce Smout, Finance & Administration Manager bij Zuidnatie. ‘Ik ben de voorbije jaren kunnen doorstromen van business controller naar een managementfunctie. Maar mensen kunnen ook groeien binnen hun huidige job, via een breder takenpakket.’

Elke werknemer die de organisatie aanwerft, is niet alleen klaar om vroeg of laat door te groeien, maar krijgt daar ook de kansen en mogelijkheden toe. De stappen die Zuidnatie onder impuls van Stéphanie Feys de voorbije jaren gezet heeft op organisatorisch en HR-vlak zijn indrukwekkend, besluit Kevin Defour. ‘Zuidnatie is een hedendaagse onderneming met veel schwung, een sterke teamgeest en een zeer dynamische HR-strategie.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.