Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Onze strategie vormt een kader waarbinnen alle individuen zelf hun eigen werk kunnen managen'

Jonathan Bouhy en Mathieu Bouhy, General Manager Elneo

Het Luikse Elneo, gespecialiseerd in perslucht en vloeistofmeting voor de industrie, komt versterkt uit de coronacrisis. Het geheim van het bedrijf? Het zijn er drie: de grote aandacht voor het menselijke aspect, de klantervaring en innovatie. De twee zaakvoerders van het bedrijf onthullen hun strategie, samen met hun coach van het Best Managed Companies-programma.

Jonathan en Mathieu Bouhy namen in 2016 de teugels van Elneo in handen. Een tiental jaar eerder had hun vader het hiërarchische model van het bedrijf al in vraag gesteld. ‘Hij wilde alle medewerkers helpen bij hun persoonlijke ontwikkeling binnen het bedrijf, waarbij de nadruk lag op autonomie’, herinnert Jonathan Bouhy zich. ‘Deze dimensie van persoonlijke ontwikkeling was dus al ruim aanwezig. Mijn broer en ik hebben daar de focus op klantervaring en innovatie aan toegevoegd.’

Wij zien onze strategie als een kader voor de lange termijn. Een kader waarvoor wij als general managers garant staan.

Mathieu Bouhy
General Manager Elneo
Advertentie

Deze strategie in drie luiken maakte indruk bij Pierre-Yves Jusniaux, Director M&A & Finance bij Deloitte Private, toen hij in het kader van het Best Managed Companies-programma het coachingtraject bij Elneo opstartte. ‘Heel wat zaken zaten al goed, wat mijn rol als coach een stuk gemakkelijker maakte’, glimlacht hij. ‘De strategie van Elneo vertoonde maar weinig zwakke punten; ze werd regelmatig zowel intern als extern gechallenged en kon zich beroepen op een goed evenwicht tussen visie en opdracht.’               

Nieuwe dynamiek

De strategie die de twee general managers hanteren, is helemaal niet sturend. ‘Wij zien het als een kader voor de lange termijn’, zegt Mathieu Bouhy. ‘Een kader waarbinnen alle individuen zelf hun eigen werk, hun team en hun afdeling kunnen managen’, vervolgt Jonathan. ‘Zo ontstaat automatisch een nieuwe dynamiek: het bedrijf heeft er baat bij dat iedereen mee nadenkt. Want de strategie wordt niet uitsluitend bepaald door ons als zaakvoerders. Dat levert ons een grote flexibiliteit op en biedt ons de kans om ons vlot aan te passen aan de veranderende omstandigheden op het terrein.’

Heel wat zaken zaten al goed, wat mijn rol als coach bij Elneo een stuk gemakkelijker maakte.

Pierre-Yves Jusniaux
Director bij Deloitte Private en coach Best Managed Companies

Advertentie

‘Als general managers staan wij garant voor dat kader’, gaat Mathieu Bouhy verder. ‘Wij leveren sterke beleidslijnen aan en bezorgen onze teams alle noodzakelijke digitale tools om die in de praktijk te zetten. De coronacrisis heeft onze stappen in die richting alleen maar versterkt: iedereen nam zijn verantwoordelijkheid en nam de beslissingen die genomen moesten worden. Alles is zeer vlot verlopen.’

Open lunches en pittige meningen

Beide broers vinden het belangrijk om binnen Elneo hun meningen af te toetsen aan die van alle bedrijfsmedewerkers. Dat gebeurt tijdens videoconferenties en open lunches waarbij de medewerkers de gelegenheid krijgen om volledig anoniem vragen te stellen. ‘Dat heeft ons af en toe pittige vragen opgeleverd, waardoor we bepaalde zaken ernstig in vraag gingen stellen’, lacht Mathieu Bouhy.

We hadden het geluk om met de coach een videoconferentie van vijf tot zes uur te houden waarbij we alle verbeterpunten bespraken.

Jonathan Bouhy
General Manager Elneo

‘Dat is een van de sterktes van het Luikse bedrijf’, benadrukt Pierre-Yves Jusniaux. ‘Hun strategie steunt op een stevige basis en is ook heel flexibel, terwijl andere bedrijven een strikte top-bottom-gerichte strategie neerzetten die voor verschillende jaren vastligt. Bij de start van het coachingproject bleek innovatie een van de zwakke punten te zijn. Het bedrijf moest vernieuwender worden om zich beter van de concurrentie te onderscheiden. We hebben daarover gepraat waarna Jonathan en Mathieu onmiddellijk hebben bijgestuurd.’

De eerste keer slaagden de broers er niet in het Best Managed Company-label binnen te rijven, maar ze maakten goed gebruik van de feedback van Deloitte Private. ‘Tijdens een videoconferentie van vijf tot zes uur bespraken we alle verbeterpunten’, zegt Jonathan Bouhy. ‘Maar we stelden het ook op prijs om de positieve punten te vernemen. De erkenning door een bedrijf als Deloitte Private heeft ons een ongelooflijke energieboost gegeven. Zowel aan ons als aan onze teams.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.