Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Nieuwe context, nieuwe kansen

Victoria Vandeputte, Chief Innovation Officer bij Martin Braun

Als leden van de Best Managed Companies-jury en als ondernemers merken we elke dag hoe groot de uitdagingen zijn waar onze samenleving voor staat. Gisteren was het covid, vandaag energie en Oekraïne, en wie weet wat morgen brengt? De snelheid waarmee veranderingen aan de oppervlakte komen, zorgen voor extra onzekerheid.

Toch slagen bedrijven erin om ook tijdens deze crisissen nieuwe kansen en sterkere structuren te creëren. Zij die bij de pakken blijven zitten gaan achteruit. Zij die veerkracht voor de dag leggen, zijn klaar voor de toekomst. Precies die veerkracht kenmerkt het kwaliteitslabel Best Managed Companies. Alle 26 laureaten focussen op de lange termijn, zijn innovatief en winstgevend, maar ook menselijk en duurzaam.

Manu Brehmen, Managing Partner van Deloitte Private

Het zijn bedrijven die uitblinken in de vier pijlers van het Best Managed Companies-programma: hun strategie is helder, ze beschikken over de competenties die hun ondernemingen nodig heeft, hun financiële resultaten zijn uitstekend en ze onderschrijven de waarde van betrokkenheid op de werkvloer.

De externe health check die het Best Managed Companies-programma voor hen is, helpt deze ambitieuze bedrijven in hun streven naar duurzame groei. Wie het label behaalt, bewijst dat hij zich ook in woelige tijden continu wil verbeteren. Dat doel vraagt doorzetting en tijd, maar de Best Managed Companies toonden ook in dit tweede crisisjaar dat ze klaar zijn voor de uitdagingen die op hun pad komen.

Ze stuurden daarvoor hun strategie bij, ontwikkelden nieuwe producten of diensten en bleven onverwijld hun medewerkers motiveren. Die evenwichtsoefening tussen snel en daadkrachtig handelen en de controle houden, is een huzarenstuk, vandaag meer dan ooit.

De evenwichtsoefening tussen daadkrachtig snel handelen en controle houden, is nu meer dan ooit een huzarenstuk.

De vier pijlers van het programma zijn voor de laureaten een meetinstrument om na te gaan of ze dit delicate evenwicht kunnen bewaren. Houdt hun businessmodel stand, dankzij of ondanks alle veranderingen waaraan ze onderhevig zijn? Het valt ons op dat ondernemingen daarvoor steeds meer uit ‘hun hoek’ komen. Kennis wordt gedeeld, netwerken doen hun werk.

Geert Noels, CEO & Chief Economist van Econopolis

Over de muren kijken van het eigen bedrijf is zonder meer een les voor de toekomst. Het wordt steeds moeilijker – zeg maar onmogelijk – voor ondernemingen om alle expertise en ervaring op hun verlanglijstje in huis te hebben. Specifieke opdrachten vragen om het inschakelen van geschikte experts. Flexibilisering wordt de nieuwe norm in the future of work.

Veel ondernemingen krijgen ook te maken met generatiewissels in managementteams en bij aandeelhouders. Vooruitkijken is belangrijker dan ooit en langetermijnplannen moeten goed ingebakken worden in de bedrijfscultuur.

Maar om te weten waar je naartoe wil, heb je een doel nodig, een purpose die de sleutel is voor motivatie en teamwork in een complexe, onzekere en bijwijlen chaotische wereld. Het doet ons plezier om te zien dat veerkrachtige Best Managed Companies precies dat nastreven.

Manu Brehmen, Managing Partner van Deloitte Private
Geert Noels, CEO & Chief Economist van Econopolis
Victoria Vandeputte, Chief Innovation Officer bij Martin Braun

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.