Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Technord heeft de wind in de zeilen

Achteraan, vlnr: Loic Boulet (Business & Ontwerp), Michaël Machnitzke (Aankoopdirecteur), Michel Caldara (Commercieel en Marketingdirecteur), Michaël Vantroyen (IT & Digitalisering), Philippe Foucart (CEO), Michel Foucart (Voorzitter & Stichter), Gontran Prouvost (Directeur M.E.S.), Thomas Hocquet (Directeur Laagspanning Elektriciteit), Marcel Willems (Directeur Automatisering), Léon Samyn (Kwaliteitsverantwoordelijke). Vooraan: Yannik Broquet (Director Human Development), Nadia Messaaoui (CFO).

Als er één Belgisch bedrijf de industrie 4.0 belichaamt, is het wel Technord. Hoewel dit Waalse bedrijf zich aanvankelijk beperkte tot de installatie van elektrische systemen, is het geëvolueerd naar een aanbieder van geavanceerde technologische diensten voor industriële productielijnen.

Naast zijn traditionele activiteit specialiseert Technord zich in oplossingen voor productiebeheer. Het bedrijf begeleidt klanten bij de integratie van Manufacturing Execution Systems (MES), ontwikkeld door grote bedrijven zoals Siemens, Schneider en Rockwell Automation.

Manufacturing Execution Systems zijn de schakel tussen ERP-systemen (die grote processen beheren binnen financiën, aankoop, enz.) en systemen voor productiecontrole en -automatisering. Ze zorgen ervoor dat producten traceerbaar zijn en sturen de planning en de uitvoering van opdrachten aan in functie van de voorraden en de productieprioriteiten en -beperkingen. MES spelen ook een sleutelrol in de kwaliteitscontrole van productielijnen, de voorspelbaarheid van de output en het beheer van de middelen.

We betrekken onze medewerkers bij de ontwikkeling en uitvoering van de strategie. En we blijven dicht bij hen staan, wat door iedereen gewaardeerd wordt.
Philippe Foucart
CEO van Technord

Sinds kort ontwikkelt Technord ook technologieën om productieprocessen te optimaliseren. Het bedrijf zet datascientists in om operationele verbeteringen te vinden en te creëren op basis van data van productielijnen. Het toepassingsgebied hiervan is heel divers. Het kan gaan over de productiesnelheid in de voedingsindustrie, maar ook over het regelen van een complex proces bij een cementfabrikant. “98 procent van de data die als gevolg van automatisering verzameld wordt, ‘slaapt’ vandaag”, zegt Philippe Foucart, CEO van Technord. Waarmee hij het enorme potentieel van deze data-analyse beklemtoont.

Gunstige wind

Nadia Messaaoui, de CFO, ziet de diversificatie als een echte troef voor Technord. “Onze activiteiten vullen elkaar sterk aan. Door op al deze niveaus actief te zijn, kunnen we een complete service bieden. Dat geeft ons een unieke marktpositie.”

Technord krijgt inderdaad vaak de vraag om een geïntegreerde oplossing te leveren die al zijn diensten bundelt. Philippe Foucart geeft projecten rond vergroening en energiebesparing als voorbeeld, thema’s die vandaag bij heel wat klanten hoog op de agenda staan. “We ondersteunen hen zowel bij de herdimensionering van hun elektriciteitsnet als bij de opvolging en het beheer van hun verbruik via software. We creëren algoritmen die onze klanten een economische en ecologische optimalisatie garanderen in functie van de weersomstandigheden en de marktprijzen.”

Philippe Foucart en Nadia Messaaoui

Dat bedrijven bewust hun CO2-uitstoot willen verminderen, is niet het enige goede nieuws. Ook de Manufacturing Execution Systems en de technologie die Technord ontwikkelt om productieprocessen te optimaliseren hebben een boost gekregen, vooral dankzij de versnelde digitalisering van bedrijven sinds de coronapandemie. “Elk van onze activiteiten is een bron van groei geworden”, zegt de CEO.

Metier en expertise

Vandaag is Technord vooral actief in de farmaceutische, voedings-, chemie- en energiesector, en bij datacenters. Hoewel hij een uitbreiding naar andere sectoren niet uitsluit, vindt Philippe Foucart specialisatie belangrijk. “We willen de processen en normen van de industrieën waarop we ons richten volledig begrijpen. Er zijn wellicht sectoren die we nooit zullen benaderen.” Hij voegt eraan toe dat de internationale aanwezigheid van de groep in de eerste plaats het gevolg is van de wens om de klanten te volgen daar waar ze investeren.

In een sector waar de technologie razendsnel evolueert, ziet de CEO de kwaliteit van zijn personeel als een sleutelfactor voor succes. “We verlenen diensten van een erg hoge kwaliteit. Daarom werken we ook met experten.”

We hopen dat onze erkenning als Best Managed Company ons helpt om de beste technici, ingenieurs en ontwikkelaars aan te trekken.
Nadia Messaaoui
CFO van Technord

“We hopen dat onze erkenning als Best Managed Company helpt om de beste technici, ingenieurs en ontwikkelaars aan te trekken”, zegt Nadia Messaaoui. Technord zoekt momenteel veertig extra medewerkers. De CFO apprecieert ook de feedback van de experten van Deloitte Private over de managementstijl in het bedrijf. Ze ziet dit kwaliteitslabel als een extra motivatie voor alle teams.

Family business

Gevraagd naar de andere troeven van Technord wijzen beide managers op het familiale karakter van de groep. Dat zorgt voor stabiliteit voor de aandeelhouders en voor een financieel beheer met een focus op een solide eigen vermogen.

“Die financiële zekerheid zorgt ervoor dat banken ons volgen in onze projecten”, aldus Nadia Messaaoui. “En voor onze medewerkers is het een garantie dat we de uitgezette koers blijven volgen.” Ze benadrukt dat een familiaal karakter hand in hand gaat met flexibiliteit. De CEO, bescheiden onder het succes, knikt bevestigend. “We zijn niet geobsedeerd door winstbejag. We hebben het liever over ‘duurzaamheid’ dan over ‘groei’.”

Die focus rendeert. Philippe Foucart wijst op het personeelsverloop van 7 procent bij Technord. In een technologische sector met bijzonder veel vraag naar experten en waarin kandidaten steeds vaker aan de touwtjes trekken, is dat best een laag cijfer.

“We betrekken ons personeel bij de ontwikkeling en de uitvoering van onze strategie”, besluit de CEO. “Het management leert van de uitdagingen en de lessen waarmee we op het terrein worden geconfronteerd. En we blijven dicht bij onze medewerkers staan, wat door iedereen gewaardeerd wordt.”

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.