Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Al dertig jaar lang groeien we jaarlijks gemiddeld met zeven procent’

Jochen Daneels en Koen De Block, co-CEO's Beddeleem

‘Een boeiende zelfreflectie’, zo omschrijven Jochen Daneels en Koen De Block, co-CEO’s bij Beddeleem, hun allereerste Best Managed Companies-traject. ‘Dit kwaliteitslabel verzilveren, betekent veel voor ons.’

Beddeleem treedt dit jaar toe tot de Best Managed Companies. De onderneming uit Nazareth heeft inmiddels meer dan 70 jaar ervaring in totaalafwerkingen van kantoor- en utiliteitsgebouwen en het ontwerpen, produceren en installeren van verplaatsbare scheidingswanden, systeemplafonds, deursystemen en projectmeubilair.

‘Door de jaren heen zijn we geëvolueerd van een productfabrikant naar een aannemer die de complete binnenafwerking en inrichting van kantoor- en utiliteitsgebouwen realiseert’, verduidelijkt co-CEO Jochen Daneels. ‘Onze klanten kunnen grofweg opgedeeld worden in drie segmenten: kmo’s en grotere organisaties, aannemers en overheidsinstellingen.

Advertentie

Overstijgen vantrends

De sector waarin Beddeleem opereert is volop in beweging. Door de nieuwe tendensen binnen de new ways of working zoals flexibel werken en werkplekdelen gaan organisaties hun burelen anders indelen en inrichten. ‘Hedendaagse kantoren zijn een pak luxueuzer en huiselijker dan vroeger’, stelt co-CEO Koen De Block. ‘Werkgevers willen hun mensen extra verwennen en stimuleren om naar kantoor te komen.’ Beddeleem levert daarnaast ook specifiekere indelingen met onder meer hybride vergaderplekken, stilteruimtes en ontmoetingsfaciliteiten.

We doen geen gekke overnames om groter te worden zoals sommige andere spelers. Wij geloven sterker in een organische groei.

Jochen Daneels
co-CEO Beddeleem

Een toekomstgerichte blik om zo optimaal mogelijk mee te evolueren met de markt is voor Beddeleem een bewuste strategie. Koen De Block: ‘Onze flexibiliteit geeft ons een voorsprong op andere spelers binnen de sector. We kunnen onze ontwerpen en inrichtingen heel vlot aanpassen aan wijzigende klantennoden.’ Het productengamma en de afwerkingsmaterialen van Beddeleem zijn bovendien eindeloos varieerbaar en combineerbaar. Een eigen R&D-afdeling met tien medewerkers staat hier mee aan de basis van.

Duurzame groei, strategie en producten

Om de continuïteit van het bedrijf te verzekeren zocht Beddeleem naar extra zekerheid via extern kapitaal. De industriële holding Creafund stapte eind 2014 mee in het verhaal van Beddeleem. Als externe aandeelhouder bezit Creafund, onder de leiding van Herman Wielfaert, 57 procent van de aandelen. 20 procent is in handen van de familie Daneels met Hendrik Daneels als Voorzitter van de Raad van Bestuur en met Jochen Daneels die de taak van CEO begin 2022 overnam van zijn vader Hendrik. Nog eens 20 procent is in handen van Koen De Block, eveneens CEO. De rest is in handen van het management.

‘We doen geen gekke overnames om groter te worden zoals sommige andere spelers. Wij geloven sterker in een organische groei, onder meer via de automatisering van ons productieproces’, benadrukt Jochen Daneels. ‘Al dertig jaar lang groeien we jaarlijks met gemiddeld zeven procent. Dat maakt onze expansie bijzonder duurzaam.’ Ook op vlak van productietechnieken hecht Beddeleem veel belang aan duurzaamheid. Zo mag het bedrijf zich sinds 2020 de eerste Belgische CO2-neutrale bouwonderneming noemen en behaalde het een Cradle to Cradle-certificering voor heel wat van zijn producten, die een maximaal hergebruik van materialen en restproducten nastreeft.

‘Ook ons hr-beleid zien we als een vorm van duurzaam ondernemen’, zegt Jochen Daneels. ‘We stellen 120 bedienden en 60 arbeiders tewerk. Daarnaast rekenen we ook de 350 zelfstandige monteurs en onderaannemers tot onze familie.’ Een grote uitdaging van Beddeleem is het vinden van extra mensen om hun groei mee te ondersteunen. ‘Positief is onze hoge retentiegraad; medewerkers blijven dus lang bij ons aan de slag’, weet Koen De Block.

‘Nieuwe krachten aantrekken verloopt moeilijker, vooral omdat we ons geografisch tegen de hoek van West-Vlaanderen bevinden, waar nauwelijks werkloosheid heerst. Omdat Beddeleem actief is binnen een niche doorlopen medewerkers eerst een uitgebreid opleidingstraject, waardoor wie nieuw aangeworven wordt ook niet meteen inzetbaar is.’

Onze flexibiliteit geeft ons een voorsprong op andere spelers binnen de sector.

Koen De Block
co-CEO Beddeleem

Zelfreflectie en verbeterpunten-

De twee CEO’s van Beddeleem vonden het coachingproces dat deel uitmaakt van het Best Managed Companies-traject zeer leerrijk en inspirerend. ‘Het was een boeiende zelfreflectie. Enerzijds omdat we onze strategie, innovaties, focus op talent en financiële processen letterlijk hebben neergeschreven’, zegt Jochen Daneels. ‘Anderzijds omdat de coach en achteraf ook de jury met hun externe kijk op onze structuur en organisatie verschillende kritische vragen hebben gesteld.’

Daarnaast ontdekte Beddeleem via dit traject ook enkele verbeterpunten. ‘Onze uitdaging voor de komende maanden is om de complexiteit van onze activiteiten beheersbaarder te maken’, besluit Koen De Block. ‘Reden waarom we eind vorig jaar gestart zijn met een strategische oefening. Nog een aandachtspunt situeert zich in ons talentbeleid: we hebben veel aandacht voor diversiteit bij aanwervingen, maar ons managementteam kan diverser. We ambiëren om hier sterker in te staan bij onze volgende Best Managed Companies-deelname.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.