Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Vastgoedbedrijf ruilt familiale structuur voor extern management

Rikkert Leeman, CEO Alides

Oude sites omtoveren tot groene stadslongen. Voor vastgoedontwikkelaar Alides is het een bewuste strategie. ‘Vrije ruimte wordt steeds schaarser, maar materialen kan je vaak oneindig recycleren’, zegt CEO Rikkert Leeman. Het typeert de duurzame visie waarmee Alides zich dit jaar tot Best Managed Company kroonde.

Alides is een van de twee nieuwe bedrijven die dit jaar het Best Managed Companies-label verkrijgen. Daarmee vervoegt de vastgoedinvesteerder en projectontwikkelaar zich bij 26 andere Belgische private ondernemingen die de voorbije jaren dit label ontvingen.

Alides is een familiaal bedrijf met een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1892. Vandaag positioneert de investeerder en ontwikkelaar zich als een hybride speler in de vastgoedsector. ‘We focussen zowel op b2b-projecten, zoals kantoren, als op de brede b2c-markt: studentenhuisvesting, appartementen, seniorenresidenties en hotels’, zegt CEO Rikkert Leeman.

Alides kiest steevast voor sterke stedelijke locaties in België, Luxemburg en Polen, verduidelijkt de CEO. ‘Daarbij toveren we bij voorkeur oude sites om in nieuwe groene stadsdelen: reconversie of real estate upcycling in vakjargon.’

Sterke focus

De hoofdreden voor die aanpak? Vrije ruimte is schaars, maar bestaande materialen recycleren is een oneindig verhaal. Met die duurzame strategie bleef Alides de voorbije jaren groeien in de erg uitdagende vastgoedsector. ‘De lockdowns, verstoorde distributieketens, stijgende grondstofprijzen, het conflict in Oekraïne, dure energieprijzen en de hoge inflatie leidden ook in onze sector tot een toxische cocktail’, zegt Rikkert Leeman.

We combineren de spirit van een familiale onderneming met de slagkracht van een beursgenoteerd bedrijf.

Rikkert Leeman
CEO Alides

‘De rentestijgingen zetten vastgoedinvesteringen onder druk. De vertraging op de markt verkleint het aanbod van projecten. Maar dat betekent niet dat de prijzen zakken. Zeker niet voor vastgoed gebouwd met duurzame materialen en technieken op sterke locaties, zoals het onze.’ De eisen voor de sector vanuit de Europese Green Deal zullen de strategische troeven van Alides de komende jaren nog versterken. ‘Iedereen wil nu én morgen een energieperformante woning of kantoor.’

Insourcing als bewuste hr-strategie

Terwijl het realiseren van vastgoed vroeger hoofdzakelijk bestond uit het opeenstapelen van bakstenen, is dat vandaag een veel complexere activiteit geworden. Dat heeft ook een invloed op de vereiste kennis van medewerkers. ‘Onze vijftig mensen in België en acht in Polen werken multidisciplinair samen op vlak van onder meer stedenbouwkundige voorschriften, wetenschappelijk onderbouwde bouwtechnieken, fiscale structureringen en commerciële strategieën die inspelen op de wijzigende klantennoden: via een bewuste insource strategie willen we alle vereiste expertises en competenties zelf in huis hebben.’

Om die talenten aan boord te houden, en om nieuwe mensen aan te trekken, heeft Alides een doordacht hr-beleid. Rikkert Leeman: ‘We zetten in op persoonlijke ontwikkeling, voldoende flexibiliteit voor een optimale werk-privébalans en leggen een sterke focus op persoonlijk welbevinden.’

Leerrijk Best Managed Companies-parcours

Als hij terugkijkt op het Best Managed Companies-traject blijft de CEO vooral de totaalaanpak bij. ‘Sommige initiatieven zetten bedrijven in de kijker als goede of duurzame werkgever. Best Managed Companies gaat verder. Dit label neemt werkelijk alles onder de loep. Dat we ons nu een Best Managed Company mogen noemen, betekent veel voor ons. Zeker omdat we de voorbije jaren een intense en niet voor de hand liggende transformatie hebben doorgemaakt. We zijn geëvolueerd van een familiale structuur naar een familiebedrijf met een extern management. Vandaag combineren we het beste van twee werelden, namelijk de spirit van een familiale onderneming met de slagkracht, systemen en processen van een beursgenoteerd bedrijf, zonder de lasten daarvan.’

'Uit het Best Managed Companies-traject kwam waardevolle feedback. Onze coach toonde dat we op vlak van marketing en externe communicatie ook in de toekomst onze identiteit en visie nog verder mogen blijven verscherpen’, zegt Rikkert Leeman.

‘We zijn vastgoedontwikkelaar én -investeerder, en we realiseren projecten voor private én zakelijke klanten. Die brede focus maakt ons een atypische speler binnen de sector. Maar dat is ook onze unieke kracht. Die zullen we de komende jaren extra in de schijnwerpers plaatsen.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.