Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Duurzaam richting 1 miljard dollar

Peter Geiregat, Chief People Officer Showpad

Het Gentse Showpad is op weg de derde Belgische unicorn te worden, een techbedrijf met een waarde van 1 miljard dollar. De ‘start-up’ die presentatiesoftware voor verkoopteams ontwikkelt, ontstond acht jaar geleden aan een keukentafel. Vandaag telt CEO Pieterjan Bouten vijfhonderd medewerkers in zeven kantoren wereldwijd.

Showpad telt 1.200 klanten in uiteenlopende sectoren, waaronder productie, gezondheidszorg, technologie en financiële dienstverlening. Die portefeuille leverde vorig jaar een groei van 90 procent op en een recurrente omzet van ruim 50 miljoen dollar.

Showpad

Deloitte's Technology Fast 50 - winnaar Most Sustainable Growth

 

‘Onze groei was inderdaad “zot”, maar ook duurzaam. Dat heeft veel te maken met ons businessmodel. De klanten tekenen in op een abonnementsformule, daarmee zijn we zeker van een langtermijnrelatie en een verzekerde inkomstenstroom. Uiteraard moeten we blijven innoveren, maar eens je binnen bent bij een klant, groei je mee met de klant’, zegt CEO Pieterjan Bouten.

Groeimarkt

‘Bovendien bevinden we ons in een enorme groeimarkt. Wat acht jaar geleden begon als een iPad-applicatie is nu een echt softwareplatform, een ecosysteem waarin we ook training en coaching opnemen. Het is belangrijk te blijven luisteren naar wat de klanten willen. Zowel de medeoprichter van Showpad, Louis Jonckheere, als ik luisteren wekelijks naar onze klanten. Met die feedback gaan we aan de slag. Die menselijke aanpak is belangrijk, naast de input die we uit data halen.’

Een van de doelstellingen op de lange termijn – twee à drie jaar – is winst gaan maken, al is dat voorlopig nog geen topprioriteit.

Pieterjan Bouten
CEO Showpad

Nog geen winst

Om te blijven groeien, werft Showpad wereldwijd honderden ontwikkelaars en ingenieurs aan. ‘Sinds dit jaar ken ik niet iedereen in het bedrijf bij naam’, geeft Pieterjan Bouten toe. ‘Ik moet mijn rol als CEO ook heruitvinden. Het komt er vooral op neer durven los te laten. Voor een controlefreak als ik is dat moeilijk, maar je leert het wel. Je kan ook niet anders als je in acht jaar evolueert van een bedrijf in de derde provinciale naar de Champions League.’

Toch spreekt Pieterjan Bouten nog altijd over zijn bedrijf als een start-up. ‘Dat klopt. Het heeft te maken met de markt waarin we actief zijn. Die is jong en evolueert zo snel dat we het ons niet kunnen permitteren om stil te staan. En onze groeicijfers zijn straf, maar we maken nog altijd geen winst. Onze groei vraagt zware investeringen. Die vertalen zich nog altijd in verliezen. In een gevestigde industrie zou dat niet kunnen. Daarom is winst maken op de lange termijn – twee à drie jaar – een doel, maar geen topprioriteit. Vandaag zijn onze Raad van Bestuur en de investeerders vooral gefocust op een agressieve groei in plaats van op winst.’

Volgende unicorn?

Is de volgende Belgische unicorn worden dan wel een doel? ‘Dat zou weinig sustainable zijn’, antwoordt Pieterjan Bouten. ‘Het zou natuurlijk wel mooi zijn, maar alleen als de fundamenten van jouw bedrijf ok zijn. We zijn tevreden dat we mogen rekenen op externe investeerders die in ons willen investeren. Daarmee leggen we de basis voor een fundamentele groei. Dat primeert.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.