Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Sortlist boort elke zes maanden een nieuwe markt aan

Nicolas Finet, medeoprichter Sortlist

Een studentenkamer, een vaststelling, een idee en daarna een groei van meer dan 2.000 procent in een paar jaar tijd. Dat is in grote lijnen het verhaal van Nicolas Finet en de medeoprichters van Sortlist. De vier digital natives maken bedrijven met een online tool wegwijs in de jungle van marketing- en communicatiebureaus.

Het aantal ‘marcom-agentschappen’ is de laatste jaren enorm gestegen. Dat merkte ook Nicolas Finet een aantal jaar geleden tijdens zijn studies op. ‘Internet heeft zoveel deuren geopend dat je haast niet meer weet welke deur je moet gebruiken. Vroeger hadden grote marketing- en communicatiebureaus alle macht. Nu hebben gebruikers en bedrijven die macht overgenomen. Het grootste obstakel? Soms is het moeilijk om je weg te vinden in die lokale en internationale jungle van dienstverleners.’

Sortlist

Deloitte's Technology Fast 50 - sectorwinnaar Software

Doordachte match 

Het oorspronkelijke idee van Sortlist was niet het businessmodel dat ze vandaag ontwikkelen. ‘We zijn begonnen met business consulting: digitale behoeften analyseren en oplossingen aanbieden via een netwerk van ervaren dienstverleners.’

Maar al snel vonden de vier vrienden hun toegevoegde waarde in dit proces. ‘Het onlineaanbod is voor iedereen hetzelfde, maar elk bedrijf heeft andere doelstellingen. Wij helpen bedrijven de weg te vinden naar het juiste agentschap, in functie van wat ze precies nodig hebben.’

De uitdaging? Een eenvoudig product creëren dat een vrij complex probleem aanpakt. En dat is ons gelukt.

Nicolas Finet
medeoprichter Sortlist

It’s always Day 1 

Voor de Marketing & Strategy Manager van Sortlist blijft de groei van 2.289,23 procent zeer relatief. Finet benadrukt liever dat ze van nul alles hebben opgebouwd en dat ze de Belgische markt van meet af aan konden overtuigen. ‘Eerst waren we met 8. Nu hebben we 65 medewerkers. 20 procent van onze omzet realiseren we in België. We zijn onze eerste klanten enorm dankbaar. Elke dag denken we aan de beroemde quote van Jeff Bezos, CEO van Amazon: It’s always Day 1.’

Geen directe concurrenten 

Het idee achter Sortlist is zo innovatief, dat er nauwelijks concurrentie is, lacht Nicolas Finet. ‘We hadden een concurrent in Spanje, maar hij maakt nu deel uit van de groep. Het was de uitdaging om een eenvoudig product te creëren dat een vrij complex probleem aanpakt. En dat is ons gelukt. Dat is waarschijnlijk onze grootste innovatie.’

Geverifieerde dienstverleners 

Nicolas Finet herinnert zich hoe bedrijven vroeger maar moeilijk de weg vonden naar het juiste agentschap. ‘Wie online zocht, vond vooral ruwe data, niet-geverifieerde dienstverleners en amper zoekmogelijkheden. Sortlist is het tegenovergestelde: we maken er een erezaak van om marcom-agentschappen financieel, juridisch en structureel te controleren. Wij streven naar langdurige samenwerkingen, zowel voor onszelf als voor onze klanten.’

Gecontroleerde groei 

Sortlist mikt op een gezonde groei. In januari boren ze drie nieuwe markten aan: Nederland, Duitsland en Italië. ‘Elk half jaar een nieuwe markt instappen, dat is onze ambitie. Mijn advies? Wacht niet om op grote schaal te ondernemen’, besluit Nicolas Finet. ‘Verzamel een dreamteam en stel jezelf voortdurend in vraag.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.