Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Uit frustratie groeit een succesvol bedrijf

Steven Tielemans, CEO THEO Technologies

Online video is goed voor vier vijfde van het dataverkeer. Op die golf surft de Leuvense techondernemer Steven Tielemans mee. THEOplayer van THEO Technologies speelt elke maand miljarden video’s. Het bedrijf staat op de radar van Facebook, Google en Netflix. ‘Ons doel? Een optimale gebruikerservaring voor video leveren.’

Video zo efficiënt mogelijk tot bij de gebruiker krijgen, op elk toestel of platform. Dat is de missie van THEO Technologies, het bedrijf dat Steven Tielemans in 2012 mee oprichtte in Leuven. Uit pure frustratie. Video afspelen op het web was toen nog bijzonder moeilijk. ‘Om een YouTube-filmpje te bekijken, moest je de video eerst enkele seconden laten laden. Vandaag zou je al lang hebben weg geklikt.’

THEO Technologies

Deloitte's Technology Fast 50 - sectorwinnaar Media and Entertainment

Tielemans noemt zichzelf een techneut die een sweet spot, een niche wist te vinden. ‘Wij distribueren video over het internet via Over-The-Top-broadcasting (OTT). Dat betekent dat je als kijker niet gebonden bent aan een netwerk, aansluiting of provider. In dit domein behoren wij tot de wereldtop.’

50 landen

Mediabedrijven uit ruim 50 landen maken gebruik van THEOplayer, het flagship product van THEO Technologies, om elke maand miljarden filmpjes naar hun gebruikers te streamen. ‘En we groeien elke maand’, zegt Steven Tielemans.

De cijfers zijn zonder meer indrukwekkend. De voorbije vier jaar groeide de omzet van THEO Technologies met 1730,72 procent. ‘Dit realiseren we met een 75-tal medewerkers, waarvan 60 procent R&D’ers en 40 procent commerciële profielen. Een goed product ontwikkelen is een zaak, het vermarkten een ander.’

Je hoeft niet in Silicon Valley te zitten om een innovatief product in de markt te zetten.

Steven Tielemans
CEO THEO Technologies

Vertraging 

Dankzij THEO Technologies is de online kijkervaring reeds flink verbeterd. Maar er is nog marge, beseft Steven Tielemans. ‘Kijk je wel eens online op jouw terras naar een match van de Rode Duivels? Wedden dat je de buren binnen voor de tv hoort juichen, seconden voordat jij de goal ziet? Er mag niet meer vertraging zijn voor online video dan voor tv via de kabel. Het is een van de grootste uitdagingen voor de komende vijf jaar.’

In de toekomst zal het verschil tussen tv-kijken en online kijken verdwijnen, maar vandaag zit online video nog niet op dat niveau. De kwaliteit is minder, de kijkervaring is niet dezelfde en gemiddeld zit er 30 seconden vertraging op.

Massa mensen

‘Dat is eigen aan het internet en aan de distributie van beelden erover’, legt Steven Tielemans uit. ‘Het bestaat uit geografisch verspreide distributienetwerken, waarlangs data snel naar een massa mensen moeten. Er gaat een videosignaal naar buiten, maar dankzij wereldwijde datacentra en netwerken krijgen honderdduizenden toegang. In tegenstelling tot tv betekent dat vertraging.’

‘We willen kijkers die afhankelijk zijn van zo’n openbaar netwerk dezelfde ervaring bieden als zij die kijken via de kabel, onafhankelijk van het toestel waarop ze kijken.’

Google van Leuven

Tot slot helpt Tielemans een cliché uit de wereld. ‘Je hoeft niet in Silicon Valley te zitten om een innovatief product in de markt te zetten. Dat is voorbijgestreefd. En wij zijn misschien geen Google, maar door onze focus op innovatie en ontwikkeling van technologie die wereldwijd door mediabedrijven wordt gebruikt, trachten we wel een beetje het Google van Leuven te zijn.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.