Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘De combinatie van fysieke en digitale oplossingen is een van onze sterktes'

Jean-Pol Detiffe, oprichter en CEO van OncoDNA

Na eerdere bekroningen in 2015 en 2018 is OncoDNA dit jaar uitgeroepen tot winnaar van de categorie Biotechnology/Pharmaceuticals in Deloitte’s Technology Fast 50. Met CEO Jean-Pol Detiffe aan het roer groeide de omzet van het bedrijf de voorbije vier jaar meer dan 180 procent. Het meest recente wapenfeit is de overname van de Franse marktleider voor DNA-sequencing.

Jean-Pol Detiffe kent Deloitte’s Technology Fast 50 zeer goed. ‘We zijn in 2015 verkozen tot Most Disruptive Innovator en in 2018 werden we bekroond in de categorie Healthcare & Life Sciences’, zegt de CEO van OncoDNA, dat hij in 2012 oprichtte.

‘Dit is het tweede bedrijf dat ik heb opgestart in de DNA-sector’, zegt de ondernemer uit de streek van Chimay. ‘Het eerste richtte zich eerder op de farma-industrie. Op een gegeven moment besloot ik om mijn kennis ten dienste te stellen van patiënten en oncologen. OncoDNA ontwikkelt een gepersonaliseerde aanpak van kankerbehandelingen. Tot nog toe hebben we meer dan 20.000 patiënten wereldwijd geholpen. Dankzij onze gigantische database helpen we de gepaste behandeling te bepalen voor elke patiënt en zijn specifieke tumor. De bedoeling is dat we geen tijd verliezen door ons te beperken tot een puur statistische benadering. De basis van onze werkwijze is een individuele aanpak. Als het op kanker aankomt, is tijd een essentiële factor die letterlijk van levensbelang is.’

Advertentie

Analyse op afstand 

De omzet van OncoDNA overschrijdt dit jaar de kaap van vijf miljoen euro. Groeien doet het bedrijf vooral organisch, via een distributienetwerk in meer dan vijftig landen dat voortdurend uitbreidt. ‘Ruim 3.000 oncologen hebben onze oplossingen getest’, zegt Jean-Pol Detiffe. ‘De mond-tot-mondreclame werkt goed. En patiënten vertellen hun specialist over onze oplossingen.’

We bereiken momenteel slechts 10 tot 15 procent van de oncologen. Als we terugbetaald worden door de sociale zekerheid, dan zouden we dat kunnen optrekken naar 100 procent.

Jean-Pol Detiffe
oprichter en CEO van OncoDNA

Aangezien sommige buitenlandse oncologen terughoudend waren om een fysiek DNA-staal op te sturen naar de Belgische vestiging van OncoDNA ontwikkelden Jean-Pol Detiffe en zijn teams in 2017 een analyse-en interpretatiesysteem op afstand.

‘Laboranten kunnen de data die ze uit de DNA-sequencing van de tumor van een patiënt halen, invoeren in ons systeem. Wij analyseren dit en bezorgen een gedetailleerd verslag. De combinatie van fysieke en digitale oplossingen is een van onze sterke punten en specialiteiten. Hierdoor kunnen we meer patiënten helpen en het aantal samenwerkingen met farmaceutische laboratoria uitbreiden.’

Diagnose vs. behandeling

2019 was een heel goed jaar voor OncoDNA. ‘Op het einde van het jaar haalden we 21 miljoen euro vers kapitaal op voor de financiering van onze groei en voor de uitrol van onze oplossingen in de Verenigde Staten. Hoewel de VS de grootste markt in onze sector zijn, is het voor ons ook de moeilijkste omdat onze twee belangrijkste concurrenten er actief zijn. Bovendien is er heel veel regelgeving in de VS waaraan we moeten voldoen.’

De toekomst ziet er evenwel rooskleurig uit voor Jean-Pol Detiffe. In november maakte OncoDNA de vriendelijke overname bekend van IntegraGen, de Franse marktleider voor DNA-sequencing. Die overname maakt OncoDNA dubbel zo groot. Ze groeit van 50 naar meer dan 100 medewerkers en de omzet verdrievoudigt.

Bovendien heeft het bedrijf nog een sterke groeimarge. ‘We bereiken vandaag 10 tot 15 procent van de oncologen. Indien onze behandeling zou terugbetaald worden door de sociale zekerheid, kunnen we dit optrekken naar 100 procent', zegt de CEO.

‘In dat opzicht is 2020 een bemoedigend jaar. Door de coronacrisis wordt het snel bepalen van de juiste behandeling nog belangrijker. De overheid zou met onze oplossingen veel geld kunnen besparen.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.