Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Gamestudio scoort met eXtended Reality

Triangle Factory heeft zich de voorbije jaren opgewerkt tot een van de snelst groeiende gamingstudio’s van ons land. Een omzetgroei van 560 procent op vier jaar tijd levert het techbedrijf winst op in de categorie “Media & Entertainment” van Deloitte’s Technology Fast 50.

Triangle Factory ontstond twaalf jaar geleden als een kleine ambitieuze studio, opgericht door enkele studiegenoten. Vandaag stelt het Oost-Vlaamse bedrijf meer dan dertig mensen te werk.

De game-ontwikkelaar zag al snel het groeipotentieel in van eXtended Reality (XR): de verzamelnaam voor Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR).

‘Met die technologie ontwikkelen we eigen games en titels in opdracht van bedrijven’, zegt CEO Timothy Vanherberghen. Tot de eigen producties behoren onder andere Hyper Dash, een internationaal succesvolle shooter, en Switch, dat in Vlaanderen meer dan 1 miljoen keer gedownload werd.

Gamification

De tweede bedrijfspijler - games “op bestelling” - betreft meestal gamification. Daarbij worden games ingezet om bijvoorbeeld werknemers op te leiden. Triangle Factory ontwikkelde - via partnerships – al zulke games voor BMW, Nestlé, Toyota, Mastercard en US Air Force.

Timothy Vanherberghen, CEO Triangle Factory

‘Die partnerships zijn voor ons zeer waardevol’, zegt Vanherberghen. ‘We hebben niet zo’n groot verkoopteam, het uitbesteden van onze sales heeft ons een boost gegeven.’

Met zijn titels heeft Triangle Factory inmiddels bewezen dat het ook in opkomende niches mogelijk is om grote successen te boeken. Corona heeft opdrachten van bedrijven een beetje vertraagd, maar dat maakte Triangle Factory ruimschoots goed met zijn eigen titels, die net succesvoller waren tijdens de lockdowns.

‘Die diversificatie ligt mee aan de basis van ons groeiverhaal’, aldus Vanherberghen. ‘Onze bedrijfscultuur typeert zich door een zeer transparante en vlakke hiërarchie. Dat stimuleert de creativiteit van onze producties en van het bedrijf.’

Slimste mens

Die creativiteit is cruciaal, want het is daarmee dat de studio het verschil moet maken. De komende jaren wil Triangle Factory blijven groeien, met een nog scherpere focus op entertainment.

Virtual reality is momenteel het snelst groeiende media en entertainment-segment ter wereld.
Timothy Vanherberghen
CEO Triangle Factory

‘We zien daar het grootste potentieel, en het is ook daar waar onze passie ligt’, besluit Vanherberghen. ‘Het is risicovoller dan ontwikkelen in opdracht, maar we hebben door onze groei nu ook meer kapitaal ter beschikking om die berekende risico’s te kunnen nemen.’

Recent bouwde Triangle Factory de game voor het tv-programma De Slimste Mens ter Wereld. In 2019 leidde een samenwerking met Telenet tot de ontwikkeling van verschillende VR-games. Die kan je spelen in The Park Playground, dat Telenet uitbaat in negen steden in België en Nederland.

‘Maar de échte populariteitspiek moet nog komen’, zegt Vanherberghen. ‘Virtual reality is momenteel het snelst groeiende media en entertainment segment ter wereld.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.