Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Artificiële intelligentie zorgt voor efficiënter beheer van gebouwen

Tijs Corneillie en Jonathan Goderis

Schade aan het dak van een flatgebouw? De digitale assistent van Keypoint stelt de gebouwbeheerder de beste herstelling voor van een vakman uit de buurt.

Keypoint is een digitaal platform dat alle partijen samenbrengt die te maken hebben met het dagelijks beheer van gebouwen. Vandaag maken meer dan 250 gebouwbeheerders, syndici en verzekeraars gebruik van het ecosysteem. ‘Elk dossier wordt zo voor iedereen digitaal en transparant’, zegt Managing Director Jonathan Goderis.

Het Keypoint-platform biedt verschillende diensten. De grootste geïntegreerde service is momenteel een netwerk van aannemers dat wordt ingezet voor onderhoud en herstellingen. Het platform matcht de juiste vakmensen aan het uit te voeren werk.

We installeren Internet of Things-sensoren in gebouwen die automatisch waterlekken kunnen detecteren.

Jonathan Goderis
Managing Director bij Keypoint

‘Met dit systeem krijgen alle betrokken partijen zoals de verzekeringsmaatschappij, de expert en de makelaar in realtime een zicht op de claims en het onderhoud’, vertelt Tijs Corneillie, mede-oprichter van Keypoint.

Artificiële intelligentie

De scale-up investeerde voor de digitalisering van die processen in artificiële intelligentie. AI leest automatisch de bestekken uit van vakmensen en helpt gebouwbeheerders bij het selecteren van de beste partners.

‘Onze backoffice zit boordevol slimme digitale oplossingen, maar in onze frontoffice primeert het menselijk contact’, benadrukt Tijs Corneillie. ‘Mensen krijgen bij ons geen robot aan de lijn wanneer ze bellen met vragen rond de herstelling van schade aan een gebouw.’

Vandaag telt Keypoint 17 medewerkers, inclusief de twee oprichters. Die mensen zijn stuk voor stuk geselecteerd op basis van hun competenties, mindset en hun fit met de bedrijfscultuur. ‘Wij hechten als jong bedrijf veel belang aan onze normen en waarden en we willen dat ook onze medewerkers die uitdragen’, vertelt Jonathan Goderis.

‘Transparantie en flexibiliteit vinden we erg belangrijk. Dat betekent dat we altijd de beste oplossing willen voor onze klanten maar ook dat we onze eigen medewerkers op de hoogte brengen en houden van KPI’s, verwezenlijkingen en zaken die nog beter kunnen. Zo krijgen we iedereen op dezelfde lijn.’

Internet of Things

Keypoint zet intussen ook voet aan grond op de markt van schadepreventie. Jonathan Goderis: ‘We installeren Internet of Things-sensoren in gebouwen die bijvoorbeeld automatisch waterlekken kunnen detecteren. Ons platform brengt de betrokken verzekeringsmaatschappij op de hoogte en contacteert meteen een loodgieter in de buurt om de schade te komen herstellen.’

Onze backoffice zit boordevol slimme digitale oplossingen, maar in onze frontoffice primeert het menselijk contact.’

Tijs Corneillie
medeoprichter van Keypoint

Sinds de oprichting in mei 2017 zet Keypoint een mooi groeiverhaal neer. Dat wordt dit jaar beloond met winst in de Deloitte’s Technology Fast 50 in de categorie FinTech. ‘We zitten mooi op schema van ons initieel opgestelde businessplan’, zegt Tijs Corneillie.

De komende jaren ziet Keypoint nog veel groeimarge binnen de vastgoedwereld en bij alle betrokken stakeholders. ‘Wij willen nog meer dan vandaag en voor nog meer partijen de digitale assistent bij het beheer van gebouwen worden’, besluiten de twee oprichters. ‘Deze Fast 50-erkenning zal ons daar ongetwijfeld bij helpen.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.