Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

BattleKart drukt het gaspedaal in

Sébastien Millecam, CEO Battlekart

BattleKart biedt een unieke immersieve karting-ervaring waarbij de piloten helemaal opgaan in een videospel. ‘Een schaalbaar en technologisch hoogstaand concept met veel toekomstpotentieel’, zegt CEO Sébastien Millecam.

Als je op zoek bent naar een bedrijf dat de slogan ‘Work hard, play hard’ belichaamt, ben je bij BattleKart aan het juiste adres. Het Henegouwse bedrijf, winnaar van Deloitte’s Technology Fast 50 in de categorie Media & Entertainment, ontstond uit een frustratie van de CEO tijdens zijn kartingsessies.

‘Ik wist nooit wie ik inhaalde of de hoeveelste keer het al was’, vertelt Sébastien Millecam, zelf een amateurracer. ‘Er was wel adrenaline, maar weinig emoties. Als je weet met wie je gaat duelleren, zoals in lasergames, voel je pas echt de spanning.’

Concept verfijnen

Tijdens zijn studies aan de universiteit bedacht hij een immersieve beleving die het beste van de twee werelden combineert. Hij voegde er een dimensie van veiligheid aan toe – essentieel voor dit soort activiteiten.

Voor hij zijn concept op een publiek losliet, nam de oprichter ermee deel aan verschillende wedstrijden voor business-cases en maakte hij er een video over. Nadat hij zijn eerste wedstrijd won, nam hij de tijd om het concept te verfijnen. Twee jaar lang onderhandelde hij met zijn eerste investeerders, zocht hij naar een geschikte locatie en stelde hij de technologische ontwikkelingen op punt. Hij kon al die tijd rekenen op de steun van Mons Expo.

Evolutieve technologie

Aan de basis van de BattleKart experience ligt een gepatenteerd systeem dat immersieve software, videoprojectoren en een reeks sensoren combineert. Die sensoren lokaliseren de eenzitters met een ultrasnelle frequentie, zodat de animaties in real-time op het racecircuit worden gegenereerd.

De franchisenemers kunnen autonoom werken. Dat is cruciaal om snel te kunnen groeien zonder massaal te investeren in een ondersteunende structuur.
Sébastien Millecam
CEO Battlekart

Sébastien Millecam ontwikkelde ook een mappingmechanisme voor evolutieve video. Zijn centrum in Kortrijk is uitgerust met 55 projectoren die simultaan werken – en dat kunnen er gerust meer zijn. De karts beschikken over een versnellings- en remregelaar, een led-matrixdisplay om de bestuurder te identificeren, informatie- en bedieningsschermen en een geautomatiseerd veiligheidssysteem.

De grootste uitdaging is de ruimte die nodig is om te racen. ‘Hoe hoger de kostprijs van het gebouw, hoe minder middelen de franchisenemer overhoudt voor andere doeleinden. Denk aan marketing en het aantal voertuigen’, stipt de oprichter aan.

Groeiproces

De volgende prioriteit was het businessplan duurzamer maken. Van zodra de eerste geldstromen binnenkwamen, begon het team te werken aan een betrouwbaar product met zo weinig mogelijk kosten en zo eenvoudig mogelijke processen. Op die manier werd BattleKart toegankelijk voor het grote publiek. ‘De franchisenemers kunnen autonoom werken. Dat is cruciaal om snel te kunnen groeien zonder massaal te investeren in een ondersteunende structuur’, verduidelijkt Sébastien Millecam.

Dat groeiproces werpt vruchten af: in amper twee jaar tijd openden 13 BattleKart centra de deuren in Duitsland en Frankrijk. Tegen eind dit jaar komen er nog drie bij. Alle franchisenemers die de sprong waagden, openden al hun tweede of derde centrum – hét bewijs van de kracht en de schaalbaarheid van het concept.

De CEO denkt nog niet aan ophouden. Hij mikt op 20 bijkomende vestigingen in 2023 en 40 in 2024. ‘We willen blijven groeien voor er concurrentie op de markt komt. Ik heb al 650 partijen BattleKart op mijn teller staan en ik vind het nog steeds even plezant. Ik ben ervan overtuigd dat het een grote schare fans kan bekoren.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.