Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Circulaire wanden werpen dam op tegen wegwerpeconomie

Chris Van de Voorde, CEO bij JUUNOO

We staan er niet bij stil, maar onze kantoren en werkplekken worden vaak vormgegeven door het plaatsen en herplaatsen van binnen- en scheidingswanden. ‘Elk jaar wordt er zo voor 300 miljard euro aan scheidingswanden weggegooid’, zegt Chris Van de Voorde, CEO van JUUNOO. Zijn bedrijf ontwikkelt scheidingswanden met een circulair businessmodel.

Een immense verspilling aan geld en grondstoffen, vindt hij het, hoe de meeste werkplekken omspringen met hun binnenwanden. En een ramp voor het klimaat. ‘Die wanden zijn verantwoordelijk voor meer dan één procent van de wereldwijde CO2-uitstoot.’

JUUNOO pakt al die problemen bij de wortel aan. De scale-up maakt modulaire scheidingswanden. ‘Ze zijn zevenmaal sneller te plaatsen dan traditionele wanden, 100 procent circulair en er zit een slim businessmodel achter’, legt Chris Van de Voorde uit.

‘We zijn de enige fabrikant ter wereld die een buybackgarantie biedt op modulaire wanden. Als de eigenaar omwille van een verhuis, verbouwingen of sloop de binnenwanden niet meer nodig heeft, kan hij ze elders herplaatsen of aan een vaste prijs terug verkopen aan ons. Wij verkopen die op onze beurt aan een derde partij, wat leidt tot hogere winstmarges en een financieel interessant businessmodel.’ Met die aanpak kroont JUUNOO zich dit jaar tot winnaar in de categorie Sustainability van Deloitte’s Technology Fast 50.

Eindeloos herbruikbaar

Dit hergebruik is een troef voor het milieu. JUUNOO hoeft geen nieuwe wanden te maken met verse grondstoffen. Zo bespaart het bedrijf tot 70 procent op zijn CO2-uitstoot. Ook economisch is het een slimme zet. ‘Dezelfde wanden leveren ons meerdere keren winst op.’

Ons circulair bedrijfsmodel is een ecologisch én levensvatbaar alternatief voor de huidige wegwerpeconomie.

Chris Van de Voorde
CEO bij JUUNOO

JUUNOO besteedt veel aandacht aan de esthetiek en akoestiek van zijn scheidingswanden. Het systeem bestaat uit telescopische stalen modules (body) die eindeloos hergebruikt kunnen worden. Daarop wordt vervolgens een eindafwerking (skin) bevestigd. Klanten kunnen kiezen uit decorpanelen, schilderbare klikpanelen, herbruikbare gipskartonplaten of glas.

Volgende generaties

Ook op het vlak van bedrijfscultuur laat JUUNOO niets aan het toeval over. Chris Van de Voorde: ‘Ik heb dit bedrijf genoemd naar mijn twee kinderen Juul en Noor. Zo weet iedereen waarom we elke dag doen wat we doen: ervoor zorgen dat de volgende generaties kunnen leven in een wereld waarin duurzaamheid en circulariteit centraal staan. En beseffen dat het streven daarnaar meer opbrengt dan kost. Impact genereren: dat is onze missie.’

Al meer dan drie miljoen wanden van de scale-up zijn inmiddels in gebruik bij 300 bedrijven, waaronder bekende namen zoals Colruyt en Durabrik. JUUNOO verkocht al aan klanten in de Benelux, Frankrijk en Scandinavië. ‘Sinds kort zetten we ook voet aan de grond in de VS’, vertelt Chris Van de Voorde. ‘We hebben verschillende klanten in New York: een stad waar bouwen en leven waanzinnig veel geld kost en waarbij de unieke voordelen van onze wanden – zeer snel plaatsbaar en later verkoopbaar – extra aantrekkelijk zijn.’

Levensvatbaar alternatief

De ambities van JUUNOO zijn torenhoog. De scale-up wil de komende maanden zijn grip op zowel de Europese als de Noord-Amerikaanse markt vergroten. Maar er wordt ook luidop nagedacht over expansie naar andere continenten.

‘Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen is snelheid en daadkracht nodig’, besluit Chris Van de Voorde. ‘Er is geen tijd om aan te modderen. Ons circulair bedrijfsmodel is een ecologisch en levensvatbaar alternatief voor de huidige wegwerpeconomie.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.