Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

De efficiënte last mile-oplossing voor je pakje

Leon Renson, CEO bij eSafe

Wie thuis een pakje laat bezorgen, neemt dat graag meteen in ontvangst. Maar wat als je niet thuis bent? Dan zijn er de ‘pakketbussen’ van eSafe, intelligente brievenbussen waar je de bezorger van je pakje vanop afstand toegang toe geeft. ‘Wij hebben voor elk type gebouw een oplossing voor levering en ophaling’, zegt Leon Renson, CEO van eSafe.

Sinds 2016 surft eSafe mee op de golf van de e-commerce. Want nu er meer pakjes dan brieven worden verstuurd, hebben we ook postbussen nodig waar die pakketten in passen. Pakketbussen dus, die komaf maken met thuis of op kantoor zitten wachten op een pakje en het heen-en-weergeloop naar afhaalpunten.

Leon Renson ontwikkelde het concept van de pakketbus en richtte eSafe op. De scale-up verkocht de voorbije jaren ongeveer tienduizend pakketbussen. Die snelle groei leidde dit jaar tot winst in Deloitte’s Technology Fast 50 in de categorie Electronic Devices, Hardware & Semiconductor. ‘Het succesverhaal dat we vandaag schrijven, is het resultaat van een fantastisch team’, zegt Leon Renson.

Ingebouwde camera

De eerste pakketbus die eSafe bouwde, had een mechanische valklep. ‘Als het deksel sluit, landen de pakjes zacht op de bodem van de bus’, zegt Leon Renson. ‘Daarna zitten ze er veilig opgeborgen. De bus kan alleen met een sleutel geopend worden.’

eSafe ontwikkelde ook een variant met cijferslot. De code kan je bij je online bestelling invullen bij je adres zodat de koerier ze kent. Dit systeem werkt ook voor retourzendingen die je in je pakketbus deponeert voor de koerier. ‘Het werd uitgebreid getest en goed bevonden door bpost’, zegt Leon Renson.

Onze meest recente pakketbus heeft een ingebouwde camera. Je kan vanop afstand zien wie er aanbelt en je bus openen voor de koerier.

Leon Renson
CEO bij eSafe

De meest recente innovatie van eSafe is een pakketbus met ingebouwde camera. Gebruikers kunnen via hun smartphone op afstand zien wie er aanbelt, met de koerier praten en de pakketbus openen. ‘Dit is voorlopig ons meest geavanceerde systeem. Hiermee behoort het opgeven en delen van een code tot het verleden’, zegt Leon Renson. ‘Om onze digitale plannen te ontwikkelen, zijn we overigens voortdurend op zoek naar software-ontwikkelaars.’

Minder kilometers

Hij benadrukt dat slimme pakketbussen zendingen niet alleen efficiënter en veiliger maar ook duurzamer maken. ‘Onze oplossing zorgt voor minder afgelegde kilometers. Koeriers moeten zich niet langer verplaatsen voor een tweede of derde leveringspoging en mensen hoeven niet meer naar een afhaalpunt om een gemiste zending op te halen.’

Omdat het oog ook wat wilt, heeft eSafe ook aandacht voor het design van zijn pakketbussen. ‘De inkomhal of oprit is vaak het visitekaartje van een gebouw of woning. Daar houden we rekening mee. Onze pakketbussen zijn gemaakt van roestvrij aluminium en beschikbaar in verschillende kleuren. Zo sluiten ze mooi aan bij de architectuur van het gebouw, of dat nu een residentiële woning, een flat, een kantoor of commercieel gebouw is.’

Totaalconcept

De scale-up verkocht intussen ook al meer dan driehonderd eSafe Walls. De eSafe Wall is een totaaloplossing met elektronische brievenbussen, pakketvakken, deurbellen en videofoon voor appartementen en bedrijfsgebouwen.

‘Onze klanten zitten nu voornamelijk in België’, zegt Leon Renson. ‘In de toekomst willen we graag doorgroeien naar Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. We willen ook meer diversifiëren. Daarom onderzoeken we nu bijvoorbeeld of we een totaalconcept voor opritten kunnen aanbieden, met pakketbussen, een intercom, laadpaal en alles wat een moderne woon- of werkomgeving nodig heeft.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.