Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Gentse foodtech laat omzet restaurants met kwart stijgen

De oprichters van Deliverect: Zhong Xu, Jelte Vrijhoef, Jan Hollez en Jerome Laredo

De coronapandemie plaatste een turbo op de sector van de maaltijdbezorging. Maar ook sinds restaurants terug open zijn, blijft de vraag naar online bestelde maaltijden torenhoog. Deliverect, het geesteskind van CEO Zhong Xu en CTO Jan Hollez, surft slim mee op dat succes.

‘Onze software helpt horecazaken om online bestellingen te beheren en automatisch in hun kassa te registreren’, legt CTO Jan Hollez uit. ‘Zowel grote ketens als kleine eenmanszaken kunnen onze oplossing integreren in hun restaurants.’

Deliverect linkte zich in het begin vooral aan digitale bestel- en bezorgplatformen zoals Uber Eats of Deliveroo. Vandaag gebruiken horecazaken de Deliverect-technologie ook voor bestellingen die klanten doorgeven via een touchscreen of kiosk in het restaurant, QR-codes en sociale media.

‘Je kan zelfs een maaltijd bestellen en geleverd krijgen door op een Instagram-foto te klikken. Ook daar zorgt Deliverect voor’, zegt CEO Zhong Xu.

We willen dat iedereen ervaart dat onze klanten geen nummers zijn, maar échte mensen die eten serveren aan échte mensen.

Zhong Xu
mede-oprichter en CEO van Deliverect

Inmiddels gebruiken meer dan 32.000 zaken in meer dan 40 landen in Europa, de VS en Azië de Deliverect-oplossing. Onder hen ronkende namen als Burger King, Taco Bell en KFC. Het personeelsbestand van de scale-up is vandaag aangedikt tot 500 mensen.

Restaurants die het Deliverect-platform uitrollen, zien hun omzet met gemiddeld 25 procent stijgen. Ze maken ook meer winst omdat er minder fouten in de bestellingen sluipen en de tijd tussen bestelling en levering met 40 procent vermindert.

‘Go big, or go home’

Dit monstersucces komt niet uit de lucht gevallen. De twee founders verdienden eerder hun sporen met Posios, een cloud-gebaseerd mobiel kassasysteem voor horecazaken dat ze in 2016 verkochten aan het Canadese Lightspeed.

‘Die ervaring en knowhow zijn zeker een troef’, bevestigt Zhong Xu. ‘Dankzij die achtergrond en het netwerk dat we toen opgebouwd hebben, konden we snel en efficiënt een link leggen tussen 350 verschillende kassasystemen en het Deliverect-platform.’

Er zit een zeer duidelijke strategie achter de internationale schaalbaarheid en het businessconcept van Deliverect. ‘In de technologiewereld is er vaak geen plaats voor een nummer twee’, meent Jan Hollez. ‘Snelheid en wereldwijde groei zijn onmisbaar: go big, or go home.’

In januari haalde Deliverect nog 150 miljoen dollar op bij twee Amerikaanse investeringsfondsen en bij bestaande aandeelhouders. Vorig jaar klokte de foodtech af op 100 miljoen bestellingen sinds de oprichting in 2018. Daar komen elke week ongeveer 3 miljoen bestellingen bij. Die sterke groei van Deliverect levert de tech scale-up dit jaar een eerste plaats op in de categorie Digital Commerce van Deloitte’s Technology Fast 50.

Op restaurant in het metaversum

Ook op hr-vlak laten de twee zakenpartners niets aan het toeval over. Sinds de oprichting van het bedrijf hebben ze een culture coach in dienst die de personeelsgroei in goede banen leidt.

In de technologiewereld is er vaak geen plaats voor een nummer twee.

Jan Hollez
mede-oprichter en CTO van Deliverect

‘Wij plaatsen onze huidige 500 medewerkers met meer dan 60 verschillende nationaliteiten niet in silo’s of hokjes, maar laten ze overkoepelend samenwerken’, vertelt Zhong Xu. ‘We willen dat iedereen ervaart dat onze klanten geen nummers zijn, maar échte mensen die eten serveren aan échte mensen.’

Dat laatste zal nog belangrijker worden. ‘Er bestaan vandaag al restaurants in het metaversum, maar die maaltijden moeten nog steeds gemaakt en bezorgd worden door mensen’, zegt Zhong Xu.

Die menselijke visie heeft Deliverect mee groot gemaakt, menen de twee oprichters. ‘Het is geen evidentie om snel te schalen, maar dankzij onze uitgetekende bedrijfscultuur houden we onze medewerkers aan boord en gemotiveerd’, besluit Jan Hollez. ‘Tot vijftig medewerkers kent iedereen mekaar. Word je groter, dan zijn een uitgestippelde bedrijfscultuur en hr-strategie onmisbaar.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.