Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Start-up myNEO ontwikkelt gepersonaliseerde kankervaccins

Bert Coessens en Cedric Bogaert, COO en CEO van myNEO

Het data-analyseplatform van myNEO opent de deur naar gepersonaliseerde kankerbehandelingen en -vaccins die heel selectief het immuunsysteem activeren. De klinische resultaten zijn alvast veelbelovend. ‘Internationale farmareuzen kloppen bij ons aan’, zegt CEO Cedric Bogaert.

De technologie van myNEO helpt kanker bestrijden via immunotherapie. Daarvoor gebruikt het bedrijf een eigen data-analyseplatform. Op basis van biologische en moleculaire data en het DNA van de patiënt creëert myNEO op een dag tijd een digitale tweeling van een tumor, inclusief de bijbehorende eiwitten die alleen op tumorcellen voorkomen.

Op basis van die informatie wordt er een vaccin gemaakt. Dit vaccin zorgt ervoor dat het afweersysteem van een patiënt alleen de kankercellen in een tumor opspoort en aanvalt. De gezonde cellen worden ongemoeid gelaten. ‘Deze vaccins leren het lichaam om tumor-specifieke moleculen te herkennen en te bestrijden’, verduidelijkt Cedric Bogaert, CEO en medeoprichter van myNEO.

Therapie per patiënt

In vergelijking met ‘traditionele’ kankerbehandelingen zoals chemotherapie, bestraling en het operatief verwijderen van tumoren, is immunotherapie relatief nieuw. De meest voorkomende vorm concentreert zich op één antilichaam waarmee het immuunsysteem van patiënten geactiveerd wordt. myNEO bestudeert en onderzoekt de tumor van elke patiënt zo nauwkeurig dat het begrijpt en kan voorspellen waarom de therapie niet aanslaat bij bepaalde patiënten. Daarbovenop maakt myNEO het verschil met hun analyses door voor elke patiënt een eigen therapie te faciliteren.

Omdat we met verschillende partners samenwerken, leren we op korte tijd veel bij en bouwen we een strategische marktvoorsprong op.
Cedric Bogaert
CEO en medeoprichter van myNEO

Vandaag focust myNEO zich vooral op het luik van de data-analyse. Voor de therapieontwikkeling werkt het samen met verschillende grote spelers in de farmaceutische sector. Sommigen daarvan hebben myNEO zelf benaderd, omdat ze geloven in het grote potentieel van het data-analyseplatform van het bedrijf.

Cedric Bogaert: ‘Omdat we met verschillende partners samenwerken, leren we op korte tijd zeer veel bij. Die opgebouwde kennis en expertise geven ons de kans om binnen ons domein een voorsprong op te bouwen.’

Resultaten en erkenning

De technologie van myNEO wordt vandaag gebruikt bij klinische studies en bij patiënten waarbij andere vormen van behandelingen niet de gewenste resultaten opleveren. De resultaten zijn positief. ‘Maar het is nog te vroeg om daar statistische conclusies uit te trekken. Over enkele jaren lukt dat wel.’

De uniek technologie die myNEO ontwikkelde overtuigde de jury van Deloitte’s Technology Fast 50 om de start-up uit te roepen tot Most Disruptive Innovator.

‘Dat is een mooie erkenning van het geleverde werk. Uit de reacties van de industrie bleek al wel dat we sterk bezig waren, maar het betekent veel voor ons als ook experts van buitenaf dit bevestigen. Dit geeft ons extra geloofwaardigheid.’

Eigen vaccins

Cedric Bogaert richtte myNEO drie jaar geleden in zijn eentje op, na zijn opleiding tot bio-ingenieur aan de UGent. Vandaag telt het bedrijf vijftien medewerkers. De raad van bestuur van myNEO telt momenteel zes leden, waaronder een aantal gerenommeerde biotech-ondernemers als Mark Vaeck (oprichter en ex-CEO van Ablynx), Wim Van Criekinge (Devgen) en Jan Van den Berghe (UGent).

‘In ons wetenschappelijk adviescomité zetelen twee internationale grondleggers van immunotherapie, waaronder John Castle, een man met een enorme trackrecord en de huidige chief data science officer bij het Amerikaanse Monte Rosa Therpeutics’, zegt Cedric Bogaert. ‘Dat bewijst dat grote namen binnen de sector overtuigd zijn van het potentieel van onze technologie.’

De komende jaren wil myNEO groeien op vlak van het aantal samenwerkingen, het aantal patiënten dat maandelijks gescreend wordt en de omzet die daaruit voortvloeit. ‘Ons dataplatform en de geautomatiseerde werking ervan staan al mooi op punt. We willen in de toekomst zelf vaccins gaan produceren. Het is met dat doel voor ogen dat we extra mensen zullen aanwerven. We mikken op een verdubbeling van ons huidige personeelsbestand.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.