Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Wij installeren een levendige fietscultuur binnen bedrijven’

Wim en Koen Floré, broers en oprichters van o2o

Eén digitaal platform voor de bedrijfsfiets, waar alle betrokken partijen mekaar vinden en op kunnen terugvallen voor alles wat met de fiets te maken heeft: van payroll over testdagen tot events. Dat is het nieuwe gezicht van fietsleasebedrijf o2o, voor het tweede jaar op rij winnaar van Deloitte’s Technology Fast 50 in de categorie Mobility.

De leasefiets wint sterk aan populariteit als extralegaal voordeel. Exacte cijfers zijn er niet echt, maar vorig jaar schatten verschillende mobiliteitsorganisaties dat er zo’n 60.000 bedrijfsfietsen in ons land zijn. En dat aantal groeit snel.

In die groeimarkt heeft de Gentse scale-up o2o al enkele jaren een stevige voet aan de grond met een zelf ontwikkeld digitaal platform voor fietsleasing. ‘Ons platform is ontstaan als een verbindingsmiddel tussen werkgevers, werknemers, fietshandelaars, sociaal secretariaten en de o2o-backoffice. De geautomatiseerde flows herleiden de administratie voor iedereen tot het absolute minimum’, zegt Wim Floré, Managing Partner bij o2o.

Inspireren

In het begin focuste o2o vooral op het administratieve luik van fietsleasing. Vandaag evolueert de Gentse scale-up naar een partner die zijn klanten ook helpt om een toegankelijke en levendige fietscultuur te creëren. Om dat te realiseren, krijgen steeds meer spelers toegang tot het o2o-platform.

Ik ben ervan overtuigd dat een sterke fietscultuur bijdraagt tot een sterk werkgeversmerk en het geluk van de werknemers.

Wim Floré
Managing Partner bij o2o

‘Er is een heel sterke evolutie bezig in fietsland: met extra laadvermogen, elektrische ondersteuning tot 45 kilometer per uur, digitalisatie en veel onderhoudsvriendelijkere modellen. Hierdoor ervaren we dat de moderne fiets een mobiliteitsoplossing is die vaak efficiënter is dan de wagen en actief bijdraagt tot geluk. Daarom willen we deze dure fietsen toegankelijk maken en zoveel mogelijk mensen inspireren en enthousiast maken’, legt Wim Floré uit.

O2o helpt klanten met het organiseren van fietstestdagen, werkgevers kunnen via het platform afspraken maken voor fietsopleidingen of -onderhoud en vinden er presentaties over alles wat met de fiets te maken heeft. Bedrijven kunnen via o2o zelfs grote fietsevents organiseren waarbij premium merken hun modellen komen showen, inclusief muzikaal en culinair kader.

‘Ik ben ervan overtuigd dat een sterke fietscultuur bijdraagt tot een sterk werkgeversmerk’, zegt Wim Floré. ‘Dat is een extra troef als je rekruteert. En uiteraard heeft fietsen een positieve impact op de gezondheid en het welzijn van medewerkers. Mentaal welzijn staat vandaag bovenaan de agenda en dan is dit een grote toegevoegde waarde.’

Pionier

Vandaag maken meer dan 850 bedrijven zoals Proximus, Nokia en Volvo gebruik van het o2o-platform. Samen bieden ze meer dan 150.000 medewerkers toegang tot een leasefiets. ‘We tellen meer dan 12.000 actieve fietsleasecontracten, afgesloten via ons platform’, zegt Wim Floré. ‘Hiermee zitten we mooi op koers van ons businessplan. Dat is in grote lijnen de laatste drie jaar ongewijzigd gebleven, al sturen we op kwartaalniveau lichtjes bij wanneer nodig.’

Drie jaar geleden was o2o de eerste marktspeler die automatische connectie legde met sociaal secretariaten op het vlak van fietsleasing. Dankzij die verbinding kan het platform van o2o communiceren met de software van de aangesloten sociaal secretariaten, wat het administratief proces sterk vereenvoudigt.

De voorsprong die we opgebouwd hebben, vergroten we nog met onze extra services rond het creëren van een fietscultuur. Ook daarin zijn we pionier.

Wim Floré
Managing Partner bij o2o

Wim Floré: ‘De voorsprong die we hierin opgebouwd hebben, vergroten we nog met onze extra services rond het creëren van een fietscultuur. Ook daarin zijn we pionier.’

Ook de komende jaren blijft o2o ambitieus. De scale-up zoekt momenteel een strategische investeerder en partner, die de onderneming verder kan laten groeien. ‘We willen uitbreiden naar het buitenland. Daar nemen we vandaag concrete stappen voor’, besluit Wim Floré. ‘We kijken daarvoor eerst naar buurlanden zoals Nederland en Duitsland, al is het nog iets te vroeg om daar heel concreet over te zijn.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.