Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Digitalisering staat op keerpunt na twee jaar thuiswerk’

Olivier Cuyvers, Teamleader Business Development bij Easi (copyright: Marco Mertens)

Corona plaatste een turbo op de digitalisering bij bedrijven. Nu het stof gaat liggen, staan ze voor een nieuwe uitdaging: verder investeren in de digitale werkomgeving, de kat uit de boom kijken of terugkeren naar hoe het was?

‘Sowieso moeten bedrijven hun manier van werken in vraag stellen: ze bevinden zich immers op een turning point’, zegt Olivier Cuyvers, Teamleader Business Development bij Easi, gespecialiseerd in cloud-, security- en softwareoplossingen. Dergelijke turning points zijn niet nieuw, maar verschillende gebeurtenissen in de wereld zorgen ervoor dat ze sneller op elkaar volgen én intenser worden. ‘Denk aan de war for talent, grondstoffenschaarstes, stijgende energieprijzen, inflatie, verstoorde logistieke ketens en vraagstukken rond het terugschroeven van thuiswerk’, illustreert Olivier Cuyvers.

Nieuwe motor

Al die zaken zorgen ervoor dat de kosten van bedrijven stijgen en de winstmarges onder druk staan. ‘Het is begrijpelijk dat veel bedrijven niet staan te springen om extra investeringen te doen. Het is een uitdaging om een vliegtuig in de lucht te houden terwijl je aan de motor aan het sleutelen bent’, aldus Olivier Cuyvers.

Bovendien vrezen sommige bedrijven dat bijkomende veranderingen tot productiviteitsdalingen of afhakende medewerkers zullen leiden. Niet verder digitaliseren dan? ‘Toch wel. Het is echter cruciaal om de digitaliseringstrein te laten sporen op een onderbouwde manier.’

Niet te snel

Bedrijven die voluit kiezen om hun digitaliseringstraject verder te zetten, mogen zich niet vergalopperen. Olivier Cuyvers: ‘Organisaties brengen het best eerst duidelijk hun bedrijfsprocessen in kaart. Daarna kunnen ze bekijken waar ze hun digitalisering en automatisering kunnen vergroten, en in welke volgorde.’

Het is absoluut mogelijk om quick wins te realiseren, zoals het optimaliseren van de samenwerkings- en communicatietools van medewerkers. Maar die moeten passen in een structureel strategisch plan, klinkt het.

(copyright: Marco Mertens)

Het is cruciaal dat bedrijven hun mensen vanaf de basis betrekken binnen hun veranderingstraject.
Olivier Cuyvers
Teamleader Business Development bij Easi

Verandering en inspraak

Organisaties moeten hun mensen vanaf de basis betrekken bij het digitalisering- en veranderingstraject, want zij maken er integraal deel van uit. ‘Bedrijven moeten een cultuur ontwikkelen waarbij iedereen aangemoedigd wordt om het traject in vraag te stellen en zo te verbeteren.’

Verandering en inspraak dienen verankerd te zitten in het DNA van een bedrijf, zowel in werkgroepen en -processen als bij het voltallige personeelsbestand. ‘Pas dan heeft digitaliseren, automatiseren en veranderen de grootste kans op slagen’, besluit Olivier Cuyvers.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.