Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Bij Eiffage Benelux ontspruit innovatie op het terrein

Via een digitale applicatie kunnen werknemers hun werktijden invoeren op een tablet, waarna alles digitaal wordt verwerkt ©Eiffage Benelux

Eiffage moedigt initiatieven aan van zowel vakmannen als vakvrouwen. De onderneming wil zo zuurstof geven aan haar innovatiestrategie en een antwoord bieden op de nieuwe stedelijke uitdagingen en de verwachtingen van de klanten. Ze wil ook de veiligheid op de werven verbeteren, aan concurrentiekracht winnen en talenten aantrekken en aan zich binden.

Eiffage Benelux stelt innovatie centraal in haar strategie, of het nu gaat om het vinden van vernuftige oplossingen, het ontwikkelen van tools om de werkomstandigheden van de teams te verbeteren, of het innoveren van digitale toepassingen. Eiffage moedigt zowel uiterst ambitieuze als eerder bescheiden innovaties aan. Die worden ondersteund en opgevolgd door de stuurgroep die onder meer bestaat uit Christophe Van Ophem, de CEO van Eiffage Benelux, en Stefan Eerens, CEO van Sodemat, de materiaaldienst van de Groep.

Christophe Van Ophem, CEO Eiffage Benelux (rechts) en Stefan Eerens, CEO Sodemat (links) ©Studio Dann

Eén referentiepersoon ‘innovatie’ per filiaal

‘In elk van onze 14 filialen hebben we één referentiepersoon ‘innovatie’ aangeduid. Die speelt de ideeën vanop het terrein door aan de stuurgroep die elke maand samenkomt’, zegt Christophe Van Ophem. De CEO wil zeker zijn dat een idee dat de werking van het bedrijf kan verbeteren, op geen enkele manier gehinderd wordt. ‘Wanneer we een budget toekennen om de oplossing uit te werken, beslissen we zeer snel – ook al gaat het slechts om een verkennend marktonderzoek. Zo willen we alle soorten innovatie maximaal stimuleren.’

Een van de meest opmerkelijke innovaties van Eiffage Benelux is de Power Booster, een alternatief voor dieselgroepen op werven. Het betreft een mobiele stadsbatterij die men aansluit op het laagspanningsnet van 400 V 3 fasen 25 A. De batterij levert het hoge elektrische vermogen voor de torenkraan en werfmachines. De Power Booster ‘tankt bij ‘ van het net, zodra dit kan, met een laag elektrisch vermogen. De batterij is even snel en vlot inzetbaar als dieselgroepen, maar heeft niet de nadelen ervan. Het is een betrouwbare, duurzame oplossing, stil en flexibel, met bewezen track record.

‘We willen ervoor zorgen dat onze bouwwerven zo groen en energiezuinig mogelijk worden’
Christophe Van Ophem
CEO Eiffage Benelux

Een Power Booster voor groene werven

‘De Power Booster biedt tal van voordelen zoals geen uitstoot van uitlaatgassen, bij gebruik van groene stroom zelfs CO2-neutraal, en is volledig geruisloos. Verder is er geen nood aan periodiek onderhoud - dus geen stilstanden - en moet er niet getankt worden. De bouwwerf kan snel worden opgestart omdat er enkel een  klassieke laagspanningsaansluiting nodig is en het verbruik onder controle is’, somt Stefan Eerens op.

De Power Booster is een alternatief voor dieselgroepen op werven. Het betreft een mobiele stadsbatterij die men aansluit op het laagspanningsnet van 400 V 3 fasen 25 A. De batterij levert het hoge elektrische vermogen voor de torenkraan en werfmachines. ©Eiffage Benelux

‘De Power Booster biedt tal van voordelen zoals geen uitstoot van uitlaatgassen, bij gebruik van groene stroom, zelfs CO2 neutraal, en hij is volledig geruisloos'
Stefan Eerens
CEO Sodemat

Andere middelen worden onderzocht om de Power Booster te upgraden, bijvoorbeeld zonnepanelen op de werfkeet of laadpalen voor de elektrische voertuigen van het bedrijf. ‘We willen ervoor zorgen dat onze bouwwerven zo groen en energiezuinig mogelijk worden’, zegt Christophe Van Ophem. ‘We hebben die innovatie, die wordt aangestuurd door Stefan Eerens, voorgesteld aan onze Franse aandeelhouder. Die zorgde voor ondersteuning via een extra innovatiebudget en zal die innovatie binnenkort ook op een werf in Noord-Frankrijk uit te testen.’

Innovatie op het vlak van digitalisering en materiaal

Qua digitale innovatie vermelden we Checkin@work. Dat systeem verleent toegang tot alle sociale documenten van de werknemers en de onderaannemers en vereenvoudigt zo de administratie. Ook interessant is de digitale tijdsregistratie. Daardoor kunnen de werknemers hun werkuren op een smartphone of tablet ingeven, waarna de prestaties digitaal worden verwerkt. Een andere digitale nieuwigheid vormt de link tussen de programma’s eBis (documentbeheer) en LetsBuild. Deze link zorgt ervoor dat de medewerkers op de werf, met behulp van een tablet, steeds en overal over de laatste plannen beschikken. Tot slot vermelden we de app Final Safe. Die bundelt en stimuleert alle preventiebezoeken aan onze bouwwerven.

In een totaal ander vakgebied heeft een idee vanop het terrein geleid tot telescopische borstweringen. Inmiddels is deze innovatie op alle werven van Eiffage Benelux in gebruik. ‘Dit systeem biedt meer flexibiliteit en is beter aangepast aan de realiteit van de werf’, benadrukt Christophe Van Ophem. ‘We vermijden zo verspilling van metaal doordat leuningen op maat moeten worden gezaagd. We vonden het van bij de start een geniaal idee en beslisten om de ontwikkeling ervan te financieren. Dat heeft wel een tijdje geduurd, want we moesten voor de berekeningen een beroep doen op de diensten van een studiebureau en alles laten valideren door een controleorganisme. Maar het vergemakkelijkt vandaag het leven van de mensen op het terrein en verhoogt bovendien de veiligheid. We hebben dus over de hele lijn gewonnen.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.