Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Deze app laat u elektrisch rijden… in uw eigen auto

©Audi

Hoe vaak moet ik mijn elektrische wagen opladen? Hoeveel kilometers kan ik nog rijden met de huidige batterijlading? Zijn er wel voldoende laadpunten onderweg? Wie elektrisch wil rijden, stelt zich heel wat vragen. Audi ontwikkelde een app die alle twijfels wegneemt.

Het is nog even wachten op de e-tron, de eerste volledig elektrische auto van Audi. Maar dat mag u niet tegenhouden om nu al te ontdekken of die wagen u brengt naar waar u maar wilt. Audi ontwikkelde daarvoor de e-experience app, gratis te downloaden voor iOS en Android.

De app simuleert een ‘elektrische’ rit in een wagen met een ‘klassieke’ verbrandingsmotor. De gebruiker komt onderweg te weten of hij zijn wagen – moest hij elektrisch rijden – onderweg kan opladen en wat het bereik van zijn batterijstatus is. Op die manier zoekt de app uit of een elektrische auto zoals de Audi e-tron past bij uw mobiliteitsbehoefte.

©Audi

Maar er is meer. De app Audi e-xperience geeft ook informatie over cruciale onderdelen zoals de elektromotor, iets waar niet zo vaak over wordt gecommuniceerd. Veel automerken hebben het immers alleen over batterijen en oplaadmogelijkheden, en zelden over de motor. Het resultaat is dat de bestuurder van een elektrische auto vaak zelfs niet weet waar de motor(en) zich bevinden. De app vult die leemte naadloos in met duidelijke informatie.

Op die manier maakt de app Audi e-xperience ook en vooral komaf met een paar koppige vooroordelen over elektrisch rijden. Sommige aspecten van het rijgevoel in een elektrische auto zijn immers helemaal anders dan wat we gewoon zijn in klassieke auto’s met een verbrandingsmotor.

Meteen maximaal koppel

Een van de grootste verschillen is dat het maximale koppel van de motor meteen, vanuit stilstand, beschikbaar is. In een verbrandingsmotor wordt het maximale motorkoppel, de kracht waarmee de motor de wielen aan het draaien brengt, pas vanaf een bepaald toerental geleverd.

Je moet accelereren tot gemiddeld 1500 toeren per minuut om het maximale koppel, uitgedrukt in Newtonmeter, onder het gaspedaal te krijgen. Een elektrische motor serveert zijn volle kracht van bij de eerste meter, dus zonder dat hij eerst een bepaald toerental moet bereiken. Dit  verklaart waarom een elektrische auto onklopbaar is bij het wegsprinten vanuit stilstand.

Begrijpelijke taal

Dat en nog veel andere, interessante weetjes over elektrische auto’s en de manier waarop ze zich gedragen, zitten in de deze zeer interessante app verscholen. Weet u bijvoorbeeld wat permanente magneten zijn? Wat wordt bedoeld met AC-inductie? Wat het verschil is tussen een synchrone en asynchrone motor? Audi e-xperience legt het haarfijn en in begrijpelijke taal uit.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.